Rederi kunde ta ut rekordhög fartygscharter

 Foto: Euroseas Foto: Euroseas

Den ovanligt stora bristen på containrar och fartygskapacitet just nu gör att många av de aktörer som chartrar ut fartyg kan ta ovanligt bra betalt.

Transportföretaget Euroseas, med huvudkontor i Grekland, har i likhet med många andra aktörer på världsmarknaden som chartrar ut fartyg bråda  dagar. Efterfrågan på fartyg som kan frakta containrar är just nu så stor att Euroseas de första dagarna i september meddelade att man med start i mitten på oktober och 60-85 dagar framåt chartrat ut sitt 4250 TEU stora Cypern-flaggade containerfartyg Synergy Oakland till rekordhöga prisnivåer – 195 000-205 000 USD per dygn. 

”Det här är den högsta time-chartertaxan vi någonsin åstadkommit för ett fartyg i vår flotta och en av de högsta taxorna som tagits ut i vår bransch”, sade Euroseas vd Aristides Pittas nylgen till branschtidningen Freightwaves.

Att Euroseas utchartring av Synergy Oakland skett till ett extremt högt pris bekräftas av flera branschanalytiker:

”Vi har aldrig tidigare sett ett klassiskt Panamax-fartyg gå på så hög charter tidigare, även om det är en korttidscharter, säger Charles Mercier, containermarknadsanalytiker på företaget Alphaliner i en intervju i branschtidningen American Shipper.

Fotnot: ”Panamax-fartyg”  är containerfartyg med en kapacitet på 4000-5000 TEU.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-09-13 09:06 Uppdaterad måndag, 13 september 2021 09:08

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021