Rapport: Därför kan högsvavligt bränsle vara bättre för miljön än lågsvavligt

 Foto: CMA-CGM Foto: CMA-CGM

Avgasrening med så kallade scrubbers kan ge lägre utsläpp av CO2 än byte till modernt lågsvavligt bränsle på fartygen. Det visar en färsk studie som gjorts av forsknings- och konsultföretaget CE Delft.

För att få använda traditionell tjockolja som drivmedel måste ett fartyg som trafikerar Östersjön vara utrustat med avgasrening med så kallad scrubber. Alternativet, för att kunna klara kraven på NOx-utsläpp idag är moden lågsvavlig diesel eller hybridoljor eller naturgas.

Nu presenterar forsknings- och konsultföretaget CE Delft en rapport som kommer till slutsatsen att högsvavligt fartygsbränsle ger marginellt lägre koldioxidutsläpp än lågsvavligt – om det används på fartyg utrustade med avgasrening med så kallade scrubbers.

CE Delfts studie inkluderade även utsläppen vid tillverkningen av det som blev bunkerolja respektive lågsvavlig fartygsdiesel. Studien kom även till slutsatsen att tillverkning av lågsvavlig fartygsolja i många fall genererar högre utsläpp av koldioxid än tillverkning av den lågsvavliga fartygsoljan.

Studien gjordes på fem olika fartyg.

Läs mer om studien HÄR

Publicerad 2020-09-18 08:37

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Cron Job Starts