Ny tjänst utlovar hållbarare returer

 Foto: Pierre Kjellin Foto: Pierre Kjellin

Leveransnätverket Premo och den tekniska plattformen Turnr lanserar en ny tjänst för leveransreturer inom e-handeln som de hävdar ska minska returtransporterna med över 90 procent.

Tanken med Premos och Turnr:s är att e-handlarens vara vid retur ska gå en så kort sträcka som möjligt ut till en ny kund och inte skickas på långa transportresor i onödan. Det uppger tidningen E-Handel.se.

En av hemligheterna bakom lösningen uppger vara Premos befintliga distributionsnät för morgontidningar som ska möjlighet att plocka upp och distribuera paket i samma vända spar tid, vilket enligt bolaget spar pengar och avlastar miljön. Denna lösning ska enligt Preo och Turnr i slutänden kunna minska returtransporterna med 95 procent.

”Detta löser en av utmaningarna som många last-mile-delivery-företag brottas med”, skriver Daniel Mattebo, en av grundarna till Turnr, i ett pressmeddelande.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-04-12 11:29

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!