Macgregor förvärvar det mesta av TTS

Återstår att se om lönsamheten kan lyftas i verksamheterna som Macgregor nu tar över från norska TTS. (Bild: TTS) Återstår att se om lönsamheten kan lyftas i verksamheterna som Macgregor nu tar över från norska TTS. (Bild: TTS)

Finländska Cargotecs marin- och offshoredivision Macgregor tar över huvuddelen av den Norgebaserade branschkollegan TTS, med viktig verksamhet i Göteborg. Det går att spara rejält på att slå samman de bägge företagens globala servicenät, är kalkylen.

Det svenska bolaget TTS Marine AB, som bland annat utvecklar och säljer enorma akterramper till rorofartyg samt andra accessystem för fartyg, har verkat sedan 1983 och har omkring 100 anställda i Göteborg. Omsättningen i den svenska verksamheten är drygt en halv miljard kronor per år. 

Lyfter vi blicken till TTS-koncernen som helhet så står den för en bredare portfölj av materialhanteringsutrustning och installationer för hamnar, fartyg och anläggningar till havs. Branschen är därmed i princip densamma som för Macgregor, och Macgregors ägarkoncern Cargotec beskriver TTS produktportfölj som ett bra komplement till Cargotecs befintliga erbjudande.

TTS startades som norskt familjeföretag för femtio år sedan, och är noterat på Oslobörsen. Koncernen har omkring 930 anställda världen över, och omsättningen är runt 3 miljarder kronor per år. Omkring 90 procent av verksamheten förvärvas nu av Macgregor, som sedan innan är grovt räknat dubbelt så stort som TTS. Men även om TTS är Norgebaserat så ligger huvuddelen av verksamheten i tre hälftenägda samarbetsbolag i Kina, skriver Cargotec i sitt pressmeddelande. Cargotec ser värde i kopplingen som affären ger gentemot två kinesiska varvsföretag som är partner i bolagen: CSSC och CSIC.

Lönsamheten i TTS har varit dålig, vilket avspeglas i förvärvsvärdet på 87 miljoner euro (860 miljoner svenska kronor), bara några månaders omsättning. Men Cargotec har stora förhoppningar om synergier mellan de två företagens internationella organisationer. Hela 30–35 miljoner euro per år ska kunna sparas på synergier totalt, med full effekt inom tre år, bedömer Cargotec. Och TTS har sin utrustning installerad på över 9000 fartyg, vilket trots allt ger grund för en långsiktig serviceaffär.

– Marinbranschen rör sig mot större, mer integrerade enheter som har global närvaro och kan erbjuda ett bredare spann av produkter och tjänster, säger TTS vd Toril Eidesvik.

Den mindre del av TTS som lämnats utanför affären utgörs av koncernfunktionerna samt verksamheten inom system för varv.

Alexander Kristofersson

Publicerad 2018-02-14 20:54:33

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

22 aug
Elmia Lastbil
Jönköping
04 sep
SMM2018
Hamburg, Tyskland
04 sep
Tylösandsseminariet 2018
Hotell Tylösand, Halmstad.
12 sep
Logistics 2018
Tampere Exhibition and Sports Centre, Tammerfors, Finland.
17 sep
ITS World Congress
Köpenhamn, Danmark
Cron Job Starts