Logistikkonsulter: Nya köpmönster ställer nya krav på orderhanteringen

En ökad andel privatleveranser under pandemin ställer andra och delvis högre krav på 3PL-aktörer. Foto: Mats Udikas/Transportnytt En ökad andel privatleveranser under pandemin ställer andra och delvis högre krav på 3PL-aktörer. Foto: Mats Udikas/Transportnytt

Pandemin gynnar e-handeln och driver på förändringsarbetet i branschen. Vart barkar utvecklingen i logistiksverige? Vi bad två logistikkonsulter titta i backspegeln och lägga örat mot rälsen.

”Vi har börjat komma in i ett helt annat köpmönster” DavidHultw

David Hult äger och driver Logic Consulting i Göteborg tillsammans med kompanjonen Daniel Larsson. De hjälper kunderna med allt från fraktupphandlingar och förtullningsfrågor till bredast tänkbara helhetslösningar – 4PL.

– Vi tar över pack och plock och även distribution och sedan hanterar vi även gärna kundtjänst. Vi kan lyfta över hela logistikkedjan åt kunden, förklarar David Hult.

Han hör till dem som tycker sig se betydande förändringar av privatkonsumenternmas köpbeteende i pandemins spår:

– Det blir allt enklare att starta ett företag och allt enklare att importera. Och folk blir allt mera kreativa när det gäller vilka produkter man importerar. Så jag tror att vi efter pandemin har börjat komma in i ett helt annat köpmönster.

En annan förändring som David Hult redan tycker sig se är hur privatkunderna vill ta emot sina paket:

– Vi har öppnat ett centralt beläget lager tio minuter från centralstationen i Göteborg, vid IKEA i Bäckebo på Hisingen, där kunderna kan komma och hämta sina varor om de vill. Och vi märker att det är ett attraktivt alternativ för många.

– Vi gjorde en undersökning för ett tag sedan som visade att 40 procent av kunderna ville hämta sin order på lagret. Många ser värdet i att själva hämta upp sitt paket istället för att det transporteras runt – från en terminal och vidare på en lastbil.

”Det krävs mera jobb på varje order än tidigare” AndreasSoderlindw

Andreas Söderlind jobbar på DB Schenkers systerbolag DB Schenker Consulting som på konsultbasis hjälper både moderbolaget DB Schenker och externa kunder med bland annat supply chain design, lager- och transportoptimering, processutveckling och projektledning.

Andreas pekar på den ökande automationen som en trend som blir allt starkare:

– Automation kommer in mycket mer än det har gjort tidigare. Man jobbar med del- eller helautomatiska lösningar i mycket större utsträckning än tidigare. Med automationen får man bort slitsamma och monotona arbetsmoment. När du startar en order och ska förbereda pallen, plasta den eller slå ihop lådan – det är ganska monotona jobb som en robot ofta kan utföra. Idag läggs det ofta ned mera jobb på varje order i och med att paketleveranser till privatpersoner ökar så mycket och varje order blir allt mindre, så krävs det mera jobb på varje order än tidigare, då det oftare handlade om helpallar till butik.

Tidigare har det varit svårare att motivera stora investeringar i automation för en 3PL:are eftersom man ofta haft ett femårigt kontrakt och en avskrivningstid på installationen på ofta tio år, menar Andreas Söderlind:

– Idag bygger och satsar man i större omfattning och ser automationen som en vanlig del av lagret, för man ser att man kan ha nytta av den på längre sikt. Lösningarna är alltså inte anpassade efter kundspecifika behov i samma utsträckning som tidigare utan kan användas för andra kunder i framtiden.

Även fastighetsägarna tenderar att vilja ta ett allt större ansvar, med allt bredare koncept och erbjudanden, menar Andreas Söderlind.

Vilka är då de stora utmaningarna när det gäller automatisering?

– Jag tror att en av de stora utmaningarna är där man har blandade flöden. Det är lätt att automatisera en anläggning där man bara skickar ut läkemedel till privatpersoner än en anläggning där man distribuerar både till företag och privatpersoner.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-02-15 11:48

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!