Kalmar fortsätter att elektrifiera sina truckar

Även tomcontainerhanteraren ksn drivas med batteri, istället för diesel. (Bild: Kalmar) Även tomcontainerhanteraren ksn drivas med batteri, istället för diesel. (Bild: Kalmar)

Kalmar lanserar en helt eldriven version av sin tomcontainerhanterare. Företaget siktar på att kunna erbjuda elversioner av alla sina produkter till 2021.

Den helelektriska maskinen ingår i Kalmars Eco Range. Kalmar har redan hunnit med att lansera helelektriska varianter av en stor del av sortimentet, bland annat sina lätta och medeltunga gaffeltruckar, terminaltraktorerna i Kalmar Ottawa-serien och de automatstyrda truckarna och grensletruckarna.

Den nya modellen bygger på den medelstora elektriska gaffeltrucken Kalmar ECG90-180. Den kan lasta upp till fyra containrar på höjden och finns med blybatteri eller litiumjon-batteri.

Eldriften ger maximalt vridmoment direkt, vilket ger mjukare gång än med dieselmotor. Ett fulladdat batteri räcker ett helt skift.

Publicerad 2019-05-02 11:10

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

21 maj
Breakbulk Europe
Bremen, Tyskland
03 jun
13th ITS European Congress
Eindhoven, Nederländerna
04 jun
Nor-Shipping
Ett antal lokaler i Oslo och Lillestrøm, Norge.
04 jun
04 jun