Kalmar fortsätter att elektrifiera sina truckar

Även tomcontainerhanteraren ksn drivas med batteri, istället för diesel. (Bild: Kalmar) Även tomcontainerhanteraren ksn drivas med batteri, istället för diesel. (Bild: Kalmar)

Kalmar lanserar en helt eldriven version av sin tomcontainerhanterare. Företaget siktar på att kunna erbjuda elversioner av alla sina produkter till 2021.

Den helelektriska maskinen ingår i Kalmars Eco Range. Kalmar har redan hunnit med att lansera helelektriska varianter av en stor del av sortimentet, bland annat sina lätta och medeltunga gaffeltruckar, terminaltraktorerna i Kalmar Ottawa-serien och de automatstyrda truckarna och grensletruckarna.

Den nya modellen bygger på den medelstora elektriska gaffeltrucken Kalmar ECG90-180. Den kan lasta upp till fyra containrar på höjden och finns med blybatteri eller litiumjon-batteri.

Eldriften ger maximalt vridmoment direkt, vilket ger mjukare gång än med dieselmotor. Ett fulladdat batteri räcker ett helt skift.

Publicerad 2019-05-02 11:10

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Cron Job Starts