Digital fraktförmedling blev frukost

(Bilder: Alexander Kristofersson) Thomas Johansson, Cargospace 24. (Bilder: Alexander Kristofersson) Thomas Johansson, Cargospace 24.

Utvecklingen mot mer digital fraktförmedling – och så småningom förhoppningsvis fullare lastbilar på vägarna – stod i fokus för en temafrukost i TTF Forum för logistiks regi i Stockholm på tisdagsmorgonen den 15 december.

Mot bakgrund av utvecklingen från telefon och fax, och fraktbörser som haft varierande framgång genom årtiondena, berörde talarna vid TTF:s trendspaningsseminarium olika exempel på hur spedition och transporter kan påverkas av teknik som kommer nu.

Stein Eidsvåg, direktör för Brings express- och kurirverksamhet, tog en titt på de nya, vanligtvis amerikanska, aktörer som ofta kategoriseras som ”disruptiva”, det vill säga omvälvande: Trunkbird, Shutl, Nimber, Amazonflex, Uber, Budbee och Urbit med flera. I allmänhet är det i kapilärnätet på sista kilometrarna av hem- och ombudsleveranser som de finner möjligheter att skapa värde, konstaterade han. I stort sett inga av dem äger egna bilar, utan det är informationslösningar som förändrar förutsättningarna. Hans eget företag Bring sneglar på förutsättningarna för att bygga en portal för abonnemangsvaror, för att få det så tätt mellan hemleveranskunderna som det måste vara för att ett attraktivt transportpris ska kunna hållas.

1 16 WEB 151215 TTF frukost Anders Karlsson Foto AKAnders Karlsson.För den historiska bakgrunden stod journalisten Anders Karlsson, bland annat chefredaktör för tidningen Transport och logistik idag. Inte minst är det stora speditionsföretag som genom åren har provat olika sätt att ge åkerier – i deras egna nätverk eller externa – möjlighet att byta laster eller ledigt lastutrymme med varandra för att fylla bilar bättre. Industritransportgruppen, ITG, har en sedan 1991, med anor sedan ännu längre tillbaka. ASG full load center har förändrats men finns kvar i form av vad som idag kallas DHL Overflow. Tyska Timocom tar på sig att själv agera speditör såväl som att förmedla lagerkapacitet och bestämma rutter med sitt verktyg TC Emap, berättade Anders Karlsson. Och Tomas Johansson från svenska Cargospace 24 fyllde i med att beskriva sin gps-baserade lösning för samlastningsförmedling i realtid.

Peter Svensson från Sweroc beskrev hur byggbranschen utvecklar standarder för elektroniskt informationsutbyte. Branschen har stora pengar att spara om leveranser kan nå exakt rätt monteringsplats, till exempel en viss lägenhet i ett nybygge, vid precis rätt tidpunkt. Det är bland annat för att stödja det som man nu standardiserar meddelanden såsom leveransplaner, vågsedlar, aviseringar, orderkvitton och fakturor. En gemensam fraktetikett som ska få det att flyta är under införande hos de första fem leverantörerna.

Mötet, som i och för sig drog ett högst modest antal deltagare, hölls i Panasonics lokaler vid Telefonplan. Värdföretagets marknadsförare Ulrika Sturk och Lars Virdeby passade på att puffa för sin senaste proffsdator i den stryktåliga produktserien Toughbook, CF-20, vars skärm kan kopplas loss och användas som fristående datorplatta.

Alexander Kristofersson

Publicerad 2015-12-16 19:11

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!