Så automatiserar Dagab färskvarorna

Med en knapptryckning startade koncernchef Klas Balkow och vd Nicholas Pettersson det nya automatiserade färskvarulagret i Torsvik. (Bild: Mats Udikas) Med en knapptryckning startade koncernchef Klas Balkow och vd Nicholas Pettersson det nya automatiserade färskvarulagret i Torsvik. (Bild: Mats Udikas)

Första pallen har lämnat Dagabs skyttelsystem i färskvarulagret i Torsvik utanför Jönköping. Den automatiska lageranläggningen invigdes i mitten på december av Axfoods koncernchef Klas Balkow, med bistånd av Dagabs vd Nicholas Pettersson.

– Automatiseringen av vårt färskvarulager i Torsvik är något av en generalrepetition inför vår nästa stora automationssatsning, sa Klas Balkow vid invigningen. Som Transportnytt tidigare rapporterat planerar Axfood för ett högautomatiserat lager i Stockholm för både e-handel och butik som ska stå klart år 2023. Ytterligare detaljer om satsningen, till exempel vem som levererar och vilka automationstekniker som kommer att användas finns ännu inte. Genom projektet i Torsvik har Dagab kunnat testa processerna kring hur automatiseringen av manuell hantering kan gå till, förklarar Nicholas Pettersson.

Automationen i Torsvik är levererad av Knapp och består av ett skyttelsystem som hanterar färskvaror. Alla varor ligger i plastlådor, den så kallade SRS-lådan. Lådan är standard i den svenska dagligvaruhandeln.

Skyttelsystemet är ganska litet, det har plats för 7 000 SRS-lådor och består av tre gångar med 15 nivåer. Således används 45 skyttlar för att lagra in och plocka ut lådorna. Lagret omsätts 1,5 – 4 gånger per dygn. Högsta kapacitet per dygn är 28 000 kollin.

Skyttelsystemet fungerar närmast som en stor sorteringsanläggning som töms varje dag. Systemet tar emot pallar lastade med SRS-lådor med varor. Pallarna lossas automatiskt och lådorna transporteras till sina adresser i skyttelsystemet.

Systemet bygger sedan blandade pallar med de varor som de olika mottagarna beställt. De färdiga pallarna plastas och förses med en adressetikett. De färdiga pallarna som står och väntar i slutet på banan hämtas med truck och ställs i utlastningszonen.

På pallarna finns då staplade SRS-lådor med färskvaror som sallad, kött, fågel, fisk och så vidare. Pallen kan levereras över hela landet genom Dagabs nätverk av linjebilar och omlastningsterminaler.

Det är kallt i den 11 000 kvm stora anläggningen, temperaturen ligger på mellan 2 och 4 grader. På andra sidan väggen ligger det truckbetjänade lagret med traditionella pallställ. Hittills har hela färskvaruvolymen hanterats i den manuella delen medan skyttelsystemet byggts upp. I början av januari efter alla helger är avklarade kommer den stora överflyttningen att ske. Då kör skyttelsystemet igång på allvar.

Det manuella lagret kommer i fortsättningen att endast användas för färskvaror som levereras i kartonglådor, som inte skyttelsystemet klarar att hantera.

Mats Udikas

Publicerad 2018-12-18 16:05

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

03 sep
24 sep
IMHX
NEC, Birmingham, Storbritannien.
02 okt
05 nov
05 nov