Så automatiserar Dagab färskvarorna

Med en knapptryckning startade koncernchef Klas Balkow och vd Nicholas Pettersson det nya automatiserade färskvarulagret i Torsvik. (Bild: Mats Udikas) Med en knapptryckning startade koncernchef Klas Balkow och vd Nicholas Pettersson det nya automatiserade färskvarulagret i Torsvik. (Bild: Mats Udikas)

Första pallen har lämnat Dagabs skyttelsystem i färskvarulagret i Torsvik utanför Jönköping. Den automatiska lageranläggningen invigdes i mitten på december av Axfoods koncernchef Klas Balkow, med bistånd av Dagabs vd Nicholas Pettersson.

– Automatiseringen av vårt färskvarulager i Torsvik är något av en generalrepetition inför vår nästa stora automationssatsning, sa Klas Balkow vid invigningen. Som Transportnytt tidigare rapporterat planerar Axfood för ett högautomatiserat lager i Stockholm för både e-handel och butik som ska stå klart år 2023. Ytterligare detaljer om satsningen, till exempel vem som levererar och vilka automationstekniker som kommer att användas finns ännu inte. Genom projektet i Torsvik har Dagab kunnat testa processerna kring hur automatiseringen av manuell hantering kan gå till, förklarar Nicholas Pettersson.

Automationen i Torsvik är levererad av Knapp och består av ett skyttelsystem som hanterar färskvaror. Alla varor ligger i plastlådor, den så kallade SRS-lådan. Lådan är standard i den svenska dagligvaruhandeln.

Skyttelsystemet är ganska litet, det har plats för 7 000 SRS-lådor och består av tre gångar med 15 nivåer. Således används 45 skyttlar för att lagra in och plocka ut lådorna. Lagret omsätts 1,5 – 4 gånger per dygn. Högsta kapacitet per dygn är 28 000 kollin.

Skyttelsystemet fungerar närmast som en stor sorteringsanläggning som töms varje dag. Systemet tar emot pallar lastade med SRS-lådor med varor. Pallarna lossas automatiskt och lådorna transporteras till sina adresser i skyttelsystemet.

Systemet bygger sedan blandade pallar med de varor som de olika mottagarna beställt. De färdiga pallarna plastas och förses med en adressetikett. De färdiga pallarna som står och väntar i slutet på banan hämtas med truck och ställs i utlastningszonen.

På pallarna finns då staplade SRS-lådor med färskvaror som sallad, kött, fågel, fisk och så vidare. Pallen kan levereras över hela landet genom Dagabs nätverk av linjebilar och omlastningsterminaler.

Det är kallt i den 11 000 kvm stora anläggningen, temperaturen ligger på mellan 2 och 4 grader. På andra sidan väggen ligger det truckbetjänade lagret med traditionella pallställ. Hittills har hela färskvaruvolymen hanterats i den manuella delen medan skyttelsystemet byggts upp. I början av januari efter alla helger är avklarade kommer den stora överflyttningen att ske. Då kör skyttelsystemet igång på allvar.

Det manuella lagret kommer i fortsättningen att endast användas för färskvaror som levereras i kartonglådor, som inte skyttelsystemet klarar att hantera.

Mats Udikas

Publicerad 2018-12-18 16:05

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Mest läst