DAF:s nya tunga serie är här

DAF:s nya generation tunga lastbilar – från vänster modellerna XG+, GX och XF. I bilden syns att dragbilen längst till vänster är utrustad med digitala backspeglar. Foto: DAF DAF:s nya generation tunga lastbilar – från vänster modellerna XG+, GX och XF. I bilden syns att dragbilen längst till vänster är utrustad med digitala backspeglar. Foto: DAF

Lastbilstillverkaren DAF lanserar nu en ny generation lastbilar för tunga transporter – XF, GX och XG+.

DAF presenterar en ny generation lastbilar för långdistanstransporter – Nya XF, XG och XG+ som är byggda på en helt ny fordonsplattform. Dafxgdashboard

EU-Kommissionen har infört nya regler för vikter och mått i syfte att tänja på gränserna både när det gäller utsläppsminskning (CO2), trafiksäkerhet och förarkomfort. DAF är först bland europeiska lastbilstillverkare att lansera en ny generation lastbilar som utnyttjar den extra frihet som de nya bestämmelserna erbjuder.

BILDEN T H: DAF:s nya generation XF och XG har en helt nydesignad förarmiljö med en helt digital instrumentering. Foto: DAF

XF har en helt ny hyttdesign med en 160 millimeter lång förlängning framtill för bättre aerodynamik. Den nya generationens XF har en 75 millimter lägre hyttreferens jämfört med sin föregångare. I kombination med en stor vindruta och en extra låg bältlinje ger detta en förbättrad direkt sikt. Ståhöjden i nya XF ligger mellan 1 900 och 2 075 millimeter beroende på placeringen i hytten.

Med modellerna XG och XG+ skapar DAF ett nytt marknadssegment som drar maximal nytta av de nya reglerna för vikter och mått. Tillsammans med den 160 millimeter förlängda fronten har båda flaggskeppsmodellerna fått inte mindre än 330 millimeter extra längd baktill i hytten. Hyttreferensen för XG och XG+ är 125 millimeter högre än nya generationens XF. Det halvplana golvet ska ge en förbättrad kombination av enkel instigning med endast tre steg och en placering av sätet som ger förbättrad direkt sikt.

Hytten i DAF XG har en ståhöjd på 1 980 till 2 105 mm och tack vare förlängningen baktill även ett ökat utrymme.

Motorerna i nya DAF XF, XG och XG+ är fortfarande de sexcylindriga 10,8-liters MX-11-motorn samt 12,9-liters MX-13-motorn som tillverkas av amerikanska Paccar. Motorerna har förbättrats och finjusterats på flera punkter:

Nya insprutare, nytt topplock och block som möjliggör högre cylindertryck, ny utformning av kolvar och foder, ny generation turboladdare, nya luftkompressorer, oljepumpar, nya växelströmsgeneratorer samt ny utformning på efterbehandlingssystemet för avgaserna.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-06-30 09:03 Uppdaterad onsdag, 30 juni 2021 09:07

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021