Containermarknaden repar sig – fler seglingar enligt tidtabell

Antalet inställda avgångar med containerfartyg har blivit färre. (Bild: Shutterstock) Antalet inställda avgångar med containerfartyg har blivit färre. (Bild: Shutterstock)

Sedan pandemin slog till i februari har rederierna ställt in seglatser i industriell skala. Men mellan april och maj syns nu en minskning av antalet inställda avgångar, rapporterar den brittiska sjöfraktkonsultfirman Drewry.

Nättjänsten Drewry Coronavirus Hub erbjuder veckovis information till kunder inom fraktförmedling om bokningsläget på de stora containertraderna. Enligt Drewrys senaste summering har antalet inställda avgångar minskat med 12 procent mellan april och maj.

Antalet inställda seglatser toppade under februari och var 105 i trafiken över Stilla Havet och mellan Asien, Medelhavet och norra Europa. Lägsta noteringen var i mars månad då bara 33 ställdes in - en minskning med 69 procent från föregående månad.

För maj månad har totalt 82 av ordinarie tidtabellers 457 avgångar på alla rutter dragits in ­– en minskning med 18 procent.

De rederier som dragit ner mest är The Alliance med 34 procent, följt av 2M med 30 procent och Ocean Alliance med 21 procent. Stillahavstrafiken har drabbats hårdast av kapacitetsminskningen med 45 indragna turer, vilket motsvarar 55 procent av den totala minskningen för maj månad. Därefter kommer trafiken mellan Asien, Medelhavet och norra Europa med 34 procents minskning.

Lindrigast har trafiken mellan Europa, Medelhavet och Nordamerika påverkats, med 11 procents minskning.

Totalt har antalet inställda avgångar minskat mellan april och maj med 12 procent, med undantag för Stillahavs-traden som visar en 32 procents ökning.

Publicerad 2020-05-07 11:24

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!