Allt längre tågresor på vätgas

Den aktuella turen med Coradia iLint-tåget gick från tyska Niedersachsen till München. Foto: Alstom Den aktuella turen med Coradia iLint-tåget gick från tyska Niedersachsen till München. Foto: Alstom

Vätgasdrivet passagerartåg har kört över 100 mil utan tankning. 

Det vätgasdrivna passagerartåget Coradia iLint från franska energiföretaget Alstom går i trafik i Tyskland sedan 2018. Coradia iLint — som är världens första vätgasdrivna tåg i linjetrafik — kan ta 300 passagerare och har en maxfart på 140 km/h. Fram tills nu har man uppgett att tåget kan köra max 100 mil på en tankning.

Nu meddelar Alstom att Coradia iLint lyckats göra en långdistansresa i Tyskland på 1 175 kilometer utan påfyllning av vätgastanken. 

Enligt Alsom har man ett kontrakt på att leverera 14 Coradia iLint-tåg till tyska Niedersachsen. Utöver det har Alstom fått i uppdrag att leverera 27 likadana tåg för användning i Frankfurts storstadsområde, plus man ska bygga minst sex vätgaståg av modellen Coradia Stream till den italienska regionen Lombardietn.

— Vi är mycket glada över att leda innovationen inom detta område och över vara den första tågtillverkaren i världen som erbjuder ett passagerartåg med vätgasteknologi. Med denna resa har vi än mer bevisat att våra vätgaståg har alla förutsättningar för att ersätta dieselfordon, säger Henri Poupart-Lafarge, CEO och styrelseordförande för Alstom, i ett pressmeddelande.

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2022-09-19 10:14 Uppdaterad måndag, 19 september 2022 10:52

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt