Transportbilsmässan ”Bilar som jobbar” bjöd både på nyheter och gav mersmak, trots det anspråkslösa formatet. Det behövs inte påkostade montrar för att visa yrkesredskap, däremot en bättre uppslutning från branschen och mer tillgängliga mässdagar.
Bilar som jobbar, de lätta lastbilarnas eget forum, hamnade långt från de traditionella glättiga bilsalongerna. Ett 70-tal utställare med tyngdpunkt på bilar samt på branschens dominerande påbyggare och leverantörer av inredningar deltog i ”Bilar som jobbar” 16-17 oktober.
Enligt de slutgiltiga uppgifterna från mässan kom 1 354 besökare till Bilar som jobbar. Besökarna till konferenserna och utställningarna Amec och Industri och teknik som arrangerades parallellt, hade också tillträde till bilutställningen. Det var ytterligare omkring 1000 personer.
– Ungefär lika många kom till ”Bilar som jobbar” förra gången när mässan arrangerades i Upplands Väsby, säger mässgeneralen Peter Näsman. Han tillägger att de flesta utställarna var mycket nöjda med kvaliteten på besökarna. Planeringen av nästa upplaga av mässan är igång. Den är inplanerad till oktober 2015.
Uppställningen från bilimportörerna var inte mangrann. Mercedes, Fiat, Toyota, Hyundai, Iveco, Skoda och Mitsubishi hade valt att avstå. Ford ställde däremot ut inte mindre än tre nya bilar vilka ännu inte finns till salu. Miniskåpet Courier, som inte kommer hit förrän sista kvartalet 2014, visades i en handbyggd prototyp.
Nya Transit Connect kommer till Sverige vid årsskiftet och nya stora bakhjulsdrivna Ford Transit väntas hit i maj 2014.
I Volkswagens monter kunde man bland annat beskåda den nya Cross-versionen av Caddy, hos Renault den uppdaterade versionen av Kangoo, och hos Citroën och Peugeot stopp och start-teknik samt kosmetiskt uppiffade utrustningsversioner. Hos båda väntar elversionerna av Partner och Berlingo i kulisserna.
Beträffande elbilar kommer Nissan med sin el-version av NV200 i maj nästa år. Opel visade hela sitt program, utom den egentliga nyheten, att även den långa versionen av Combo nu går att få med förhöjt tak.
I Ydre skåps monter hade smugits in en intressant nyhet, nämligen att Toyota Hilux fått höjd maxlast med 350 kg. Tidigare fick den endast lasta 580-645 kg, vilket var sämst i branschen. Isuzu visade sin D-Max med höjd släpvagnsvikt till 3 500 kg.
Beträffande påbyggare och leverantörer av hantverkarinredningar var uppslutningen så gott som total. Slutkommentaren om ”Bilar som Jobbar” blir att mässan verkar ha funnit en enkel form som är värd att jobba vidare på.
Tyvärr var uppslutningen, främst från bilimportörerna, inte komplett och man nådde inte ut med marknadsföringen till en bredare publik. En mässa behöver också fler publika dragplåster. Dessutom måste det vara fel att arrangera på en onsdag-torsdag när målgruppen till stor del består av småföretagare och hantverkare som för sin utkomst skull har svårt att ta ledigt. Fredag-lördag-söndag borde ge bättre besökssiffror.
Ovanstående frågeställningar kanske löser sig. Dagen före öppningsdagen träffades nämligen intressenter runt lätta lastbilar och diskuterade bildandet av en branschorganisation. En referensgrupp på fem personer tillsattes.