I januari 2013 sätter Viking Line in sin nya ropax-färja Viking Grace i trafik. Fartyget kan drivas med såväl flytande naturgas (LNG), som lågsvavlig diesel och vanlig bunkerolja. Aga Gas kommer att leverera gas till fartyget från sin LNG-terminal i Nynäshamn.
Viking Grace ska gå på linjen Stockholm-Åbo via Mariehamn. Fartyget tar 2800 passagerare och lastdäcket är på 1275 längdmeter. Fartyget färdigställs nu på STX varv i Åbo som ”NB 1376”.
Fördelen med naturgasdrift är de goda miljöegenskaper, gasbränslet LNG (Liquefied natural gas) innehåller varken svavel eller tungmetaller och koldioxidutsläppen reduceras med 20-30 procent jämfört med olja. Därmed klarar fartyget IMOs svaveldirektiv för Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen som träder i kraft 2015.
LNG förvaras och transporteras vid en temperatur på minus 162 grader. Viking Grace beräknas förbruka 60 ton gas om dygnet eller 22500 ton årligen. Det motsvarar omkring 10 procent av kapaciteten i Agas nya terminal i Nynäshamn.