En helt ny Renault Kangoo når i dagarna de svenska kunderna. En konkurrenskraftig efterträdare till en av storleksklassens ikoner där en av de stora nyheterna är en extra lastvänlig version utan B-stolpe på högersidan.
Den här bilen har vi väntat på i flera år, alltså nya Renault Kangoo. Och efter vår första provkörning bedömer vi att den kommer att bli konkurrenskraftig i transportbilarnas bredaste storleklass, alltså den storlek som i Sverige domineras av VW Caddy, främst skuggad av Stellantis-trion Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Opel Combo samt samproducerade Toyota Proace. Även Ford Connect surrar i det här getingboet.
Den förra Kangoo-generationen levde på övertid vilket i kombination med en del märkliga marknadsbeslut ledde till att Renaults transportbilar tappade fäste i den svenska bilförsäljningen. Nu är man tillbaka där man hör hemma, på tredjeplatsen i registreringsstatistiken, efter VW och Ford.
Blanda inte ihop nya Kangoo Van med nya Renault Express, kortprovad i förra numret av Transportnytt. Utseendemässigt liknande Renault Express är en betydligt enklare efterföljare, under Renaults namn, till lågprisbilen Dacia Dokker och liksom denna byggd i Tanger i Marocko.
Nya Kangoo Van tillverkas på en för transportbilarna helt ny plattform. Där har Kangoo byggts i olika versioner sedan 1997 i nära 4,2 miljoner exemplar. Kangoo Van tillverkas i två längder, mot tre för föregångaren, samt med diesel-, bensin- och under första halvan av 2022 även med elmotor.
Läs mer från vår provkörning av nya Renault Kangoo i Transportnytt nummer 6 som kommer med posten den 24 augusti.
Christer Andersson
Provkörningsredaktör
BILDEN UNDER: Sidodörren saknar B-stolpe och passagerarstolen går att fälla ner i golvet. Ett lättåtkomligt plant lastutrymme med en öppning på hela 146,6 centimeter. Halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen. Foto: Christer Andersson