Ett femårskontrakt mellan Stora Enso Logistics och Lübecks hamnoperatör LHG bäddar för bygget av 25 000 kvadratmeter skogsproduktshall vid terminalen Skandinavienkai. Det stärker Lübecks betydelse för Stora Enso som redan sedan tidigare hanterar 1 miljon ton om året i staden.
Totalt 55 miljoner euro (motsvarande 550 miljoner kronor) investeras, i den utveckling av Lübecks hamn som Stora Enso nu medverkar till i rollen som stor och första kund. Till hösten 2019 ska det ha givit 25 000 kvadratmeter ny yta i form av mångfunktionella skogsproduktshallar, samt en färjeterminal på 5 000 kvadratmeter.
Hamnoperatören LHG, med Lübecks stad som huvudägare, driver fyra hamnanläggningar längs floden Traves utlopp mot Östersjön. Relativt nyetablerade Skandinavienkai ligger ytterst, i Travemünde som i sammanhanget räknas som del av Lübeck trots två mil mellan ortskärnorna.
Hamnens hantering av skogsprodukter har hittills varit samlad till två anläggningar längre in mot Lübeck: Nordlandkai och Schlutup. Vid Nordlandkai hanterades nästan en miljon ton av Stora Ensos gods under 2016. Men LHG:s tanke är att hanteringen blir effektivare om den flyttas och samlas till Skandinavienkai, som på sikt är tänkt att utvecklas till vad företaget kallar för trimodal multifunktionsterminal.
Största kostnadsposten i den nu aktuella utvecklingen är 39 miljoner euro för att utjämna marken där det idag ligger en kulle. Byggnaderna ska sedan gå på cirka 16 miljoner euro.
Transportnytt har tidigare skrivit bland annat om hur Stora Enso Logistics för några år sedan bytte nav i sitt sjötransportnätt, från Göteborg till Zeebrugge.