– Lagförslaget om så kallad kvotplikt innebär att inblandningen av biobränslen begränsas till 10 procent. Det innebär att vi inte kommer att få någon efterfrågan på vårt nya bränsle med 30 procents inblandning. Det sa kommunikationschef Helene Samuelsson, Preem, när 2012 års rapport från Kneg, Klimatatneutrala transporter på väg, överlämnades till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Diesel med inblandning av förnybara bränslen står just nu de största minskningarna av utsläppen av fossil koldioxid. Det är en av slutsatserna i årets rapport från Kneg, Klimatneutrala transporter på väg.
Kneg redovisar 2012 års arbete att minska koldioxidbelastningen från godstransporterna genom insatser för effektivare fordon, effektivare transporter och förnyelsebara bränslen. Kneg har omkring 15 medlemmar från industrin och forskarvärlden. Knegrapporten lades fram på konferensen och mässan Logistik och Transport i Göteborg, förra veckan.
– Jag är stolt över resultatet men inte nöjd, säger Knegs ordförande Lars Mårtensson som också är miljöchef på Volvo. Takten måste öka i arbetet med att sänka koldioxidutsläppen. Samtidigt betonar han att framstegen i Kneg bygger på frivilliga insatser från alla.
– De största minskningarna av utsläppen har skett genom användning av nya dieseltyper med inblandning av biobränslen.
Projekten för att effektivsera transporterna har hittills inte lika framgågnsrika. Oftast uppstår olika hinder när pilotprojekten skalas upp.
Regeringen har nyligen lagt fram ett förslag att fordonsbränslen måste ha en viss inblandning av alternativa bränslen. Lagförslaget bygger på ett EU-direktiv. Problemet är att en inblandning över 10 procent inte kommer att ge någon skattebefrielse som idag.
Preems kommunikationschef Helene Samuelsson som deltog i ceremonin, när Knegrapporten lämnades över menar att lagförslaget bromsar utvecklingen av fossilfria bränslen. Preem säljer redan idag ett dieselbränsle med 30-procentig inblandning.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd avstod från kommentarer av lagförslaget. Hon konstaterade att lagförslaget baserades på ett EU-direktiv. Ansvarig för frågan är dessutom energi- och it-minister Anna-Karin Hatt.
Den nya lagen om kvotplikt föreslås gälla från 1 maj 2014. Lagförslaget kan läsas här.