Transport-tech-bolag lanserar ny generation av sin digitala marknadsplats för transporter.
Uppsala-baserade transportteknik-företaget Packbud har efter förra årets emission utvecklat och lanserat en helt ny generation av sin digitala marknadsplats för transporter. Enligt ett pressmeddelande innebär det att företag och privatpersoner nu kan ”söka, jämföra och boka en transport lika enkelt som ett hotellrum”.
Packbuds digitala tjänst går ut på att svenska åkares inplanerade körningar matchas med efterfrågade transporter. Enligt Packbud resulterar detta i att åkarnas befintliga rutter kan fyllas på utan att fler körningar behöver skapas.
— Genom marknadsplatsen optimerar vi varje planerad körning. Vi lägger extra fokus på att fylla åkeriernas returkörningar, som ofta åker helt tomma hem från ett uppdrag och det vill vi minimera. Det ger billigare transporter för beställaren, bättre lönsamhet för åkaren och en suverän effekt för miljön, säger Mattias Sjunnesson, vd och partner i PackBud, i pressmeddelandet.
Produkten är en så kallad Software as a Service-tjänst som är anpassad för mindre åkerier.
Enligt pressmeddelandet håller bolaget nu på att avsluta ännu en emission ”för att skapa extra kraft i planerade satsningar på marknadsföring, försäljning och organisation”.