Inkluderar Malungsforsterminalen i Dalarna i sitt nätverk med terminaler.
Från och med december i år kommer Malungsforsterminalen i Dalarna att ingå i Green Cargos nätverk med terminaler i Skandinavien och Europa. Detta sker sedan det statliga tågbolaget och Fiskarhedens Trävaru — som är en av ägarna till terminalen — har ingått avtal med logistikföretaget Träfraktkontoret i Göteborg.
Transporterna omfattar inledningsvis flera containertåg per vecka till Göteborgs hamn, men enligt ett pressmeddelande finns det tidtabeller för fem avgångar vilket gör det möjligt att utöka godstrafiken med exempelvis intermodala trailertransporter och vagnslast.
För Fiskarhedens del har man tidigare haft en containerpendel på järnväg i veckan och med det nya avtalet kommer antalet avgångar att tredubblas. Därmed kommer Fiskarheden att kunna lyfta över mera transporter till tåg som normalt går på trailer ut i Europa.
Som Transportnytt tidigare rapporterat så halverade Green Cargo antalet intermodala kombinterminaler i sitt nätverk i höstas från 42 till 21. Detta motiverades med att det totala antalet godsvolymer då kunde öka. Inkluderadet av Malungsforsterminalen motiveras nu i sin tur av man haft en ”god dialog och relation med Fiskarheden, Terminalsbolaget och Träfraktkontoret, men även med kommunen som driver på för att samordna och utveckla järnvägstransporterna på Västerdalsbanan”.
— Med Green Cargos nätverk får den regionala trävaruindustrin och logistiksektorn en unik räckvidd till hela Sverige och kontinenten via järnväg, säger Jonas Börjesson, kundansvarig på Green Cargo, i pressmeddelandet.