I dagarna har en ny järnvägsgodspendel mellan Piteå och Göteborgs hamn rullat igång. Dess tillkomst innebär att cirka 3 500 TEU godstransporter försvinner från Östersjön på årsbasis.
Helgen efter påsk rullade en ny tågpendel igång mellan containerterminalen i Göteborgs hamn och Piteå. Pendeln fraktar skogsprodukter från industrier i Piteå-området och drivs av företaget First Row Shipping & Logistics AB som opererar flera av de 25 järnvägspendlar som knyter ihop Göteborgs hamn med övriga Skandinavien.
Pendeln består av ett 500 meter långt godståg lastat med 72 containers (TEU) som anländer Göteborgs hamn med sin last en gång i veckan. Slutdestinationen för skogsprodukterna är primärt de asiatiska marknaderna.
Den nya tågpendeln ersätter transporter på mindre feederfartyg, vilka tidigare fraktade skogsprodukterna från Piteå hamn till andra hamnar i Europa för omlastning och vidare transport till hamnar i Asien.
Den nya tågpendeln tillsammans med Göteborgs hamns frekventa feedertrafik och direkttrafik till Asien gör att transporttiden för skogsprodukterna från Piteå minskar med fem till sju dagar.