Brister i support kan störa driften eller hindra fartygen från att lämna hamn.
Digitalisering ombord på fartyg är bra — när allting fungerar som det ska. Det framgår av en ny rapport från branschorganisationen Svensk Sjöfart.
Av rapporten framgår att digitalisering ombord kan spara tid, göra arbetet mer effektivt och göra data och information tillgänglig på ett sätt som ett analogt system inte kan.
Samtidigt finns det flera områden som är i behov av förbättring, till exempel system som är för komplexa eller inte lämpar sig för ändamålet. Vidare kan det tekniken upplevs som ”omogen” och inte färdigutvecklad eller att det finns buggar i olika system.
Monica Lundh är docent vid maritima studier på Chalmers och har ingått i projektgruppen. Hon lyfter bristen på support som är ett av studiens viktigaste resultat.
— Ett av de mest överhängande problemen som uppstår i samband med digitalisering ombord är brister i supporten. Bristerna har flera dimensioner, supporten är inte alltid lätt att nå, har långa svarstider och är inte alltid tillgängligt dygnet runt. Detta har i vissa fall stört fartygets drift, påverkat säkerheten ombord och hindrat fartyget från att lämna hamn, säger Monica Lundh.