”Vårt mål är att fler ska digitalisera och automatisera sin transportplanering.”
Vopty är namnet på ett nytt, svenskt företag inom sektorn för ruttoptimeringstjänster åt last mile-företag.
Företaget har nu lanserat sin nya SaaS-lösning — där SaaS står för Software as a Service, vilket i sin betyder att kunden abonnerar på en mjukvarutjänst.
I Voptys fall syftar deras lösning till att hjälpa organisationer att digitalisera och automatisera sin transportplanering och leverans. Med ”avancerad teknik och innovativa lösningar” vill Vopty göra det möjligt för företag att uppnå större flexibilitet, effektivitet och leveransprestanda.
Tjänsten består främst av en webbaserad applikation för transportplanering via ruttoptimering samt en app som stöttar chaufförernas arbete.
Första kunden ut för Vopty är Varsego, som är ett rikstäckande sälj- och distributionsbolag med cirka 18 000 kunder. Varsego har en egen lastbilsflotta på cirka 300 fordon och erbjuder ”hög service, snabba leveranser, stor flexibilitet och ett brett produktutbud”.
— Vi är mycket glada över att kunna lansera denna lösning som vi tror kommer accelerera digitaliseringen inom transport- och logistiksektorn. Det har länge funnits många lösningar på marknaden som kan lösa delar av kundernas utmaningar, men saknats effektiva verktyg med helhetsperspektiv och verkligt bra användarvänlighet, kommenterar Peter Magnusson och Ola Cewers, grundare av Vopty.
De tillägger:
— Vårt mål är att fler ska digitalisera och automatisera sin transportplanering för att skapa mer hållbara och effektiva verksamheter. Vi är särskilt stolta över att ha Varsego som vår första kund och ser fram emot att se de positiva effekterna på deras verksamhet.