Muddring av farleden in till Hargs hamn har ökat djupgåendet från 8,5 meter till 11 meter, vilket ger fartygen till hamnen en fördubblad lastkapacitet.
Uttryckt i siffror innebär fördubblingen att de fartyg som anländer Hargs hamn — som är belägen i Uppland cirka 10 mil norr om Stockholm — får en lastkapacitet som ökar från dagens 20 000 ton till 40 000 ton.
— Sjöfarten är avgörande för Sverige. Faktum är att 90 procent av all import och export någon gång fraktats på sjön. Östersjötrafiken står för 15 procent av världens sjöfart, sa Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén vid invigningen den 3 november, enligt ett pressmeddelande.
”Oslipad diamant”
Enligt Peeter Nööm, vd för Hargs Hamn, är hamnen något av en ”oslipad diamant”.
— Den diamanten har vi börjat slipa på nu. Då tänker jag närmast på närheten till storstadsregionerna Uppsala och Stockholm, den förväntade godsökningen inom sjöfarten och den goda marktillgången som vi har, kommenterar Peeter Nööm.
Ökad spannmålsexport
En av kunderna i hamnen är Lantmännen, som har många kunder i Spanien och Nordafrika och i fjol exporterade över 90 000 ton spannmål via sin anläggning i Hargs Hamn.
Spannmålsexporten berör i synnerhet Mälardalen och Lantmännen räknar nu med en kraftig ökning av exporten.
— Förutsättningen är godsvolymer på 20 000 – 30 000 ton, vilket vi nu får mycket goda förutsättningar till, kommenterar Per Germundsson, Lantmännens produktmarknadschef.