Eldrivna eArocs 400 är avsedd för byggtransporter i städer och känsliga miljöer.
Mercedes-Benz Lastbilar lanserar nya eldrivna lastbilen eArocs 400. Fordonet är den första eldrivna version av den etablerade lastbilen Arocs 400.
Enligt Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services på Mercedes-Benz Trucks globalt är nya eArocs 400 ”lika kraftfull och robust som våra kunder förväntar sig – men kör helt utan lokala utsläpp”.
— Med sin räckvidd är den skräddarsydd för byggtransporter i stadsmiljö och känsliga miljöer, säger Stina Fagerman.
Försäljningsstart är planerad till Q1 2026, med första leveranser Q3 2026.
Achim Puchert, vd på Mercedes-Benz Trucks globalt, kommenterar:
— Med nya eArocs 400 elektrifierar vi nu även byggindustrin, som spelar en avgörande roll för samhället. Efter distributions- och fjärrtransporter fortsätter vi nu att bredda vårt eldrivna produktutbud. Nu krävs politiska satsningar på laddinfrastruktur och ramverk för att göra dessa fordon ekonomiskt gångbara.
Fakta om eArocs 400
eArocs 400 erbjuds initialt som 32-ton och 41-ton lastbil med 8×4-axelkonfiguration, fyra olika hjulbaser, och kan byggas som betongblandare eller byggtippbil.
eArocs 400 delar flera komponenter med eActros 600, inklusive litium-järnfosfatbatterier (LFP) med hög livslängd och stor användbar kapacitet. Lastbilen har ett 800-volts elsystem och två batteripaket (414 kWh) placerade bakom hytten.
- Som betongroterare har den en räckvidd på upp till 200 km
- Som byggtippbil ökar räckvidden till upp till 240 km
- Laddning via CCS2, upp till 400 kW – 20 till 80 % laddning på cirka 45 minuter
Drivlinan består av en central elmotor med 3-växlad växellåda som levererar 380 kW kontinuerligt och 450 kW i topp. Planetväxeln från Arocs bibehålls, vilket ger bibehållen markfrigång och terrängkapacitet.