Sedan mitten på maj rullar dagliga tåg med virke från Eskilstuna till Göteborgs hamn. Bakom satsningen står Träfraktkontoret i Göteborg AB och GDL Sjöcontainer AB.
Fem dagar i veckan rullar GDL:s tåg Svealandspendeln mellan Eskilstuna och Göteborgs hamn med virke för export, som sedan lastas om på direktbåtar mot hamnar i Asien.
Tågen ankommer till kombiterminalen i Eskilstuna på morgonen där virket lastas i containrar och gasas innan transport till Göteborg. Kapaciteten är för närvarande 220 stycken 40-fots containrar i vardera riktning.
– Vi räknar med att lasta cirka 5000 kubikmeter eller cirka 150 containrar under Q2 för att sedan fylla på med mer volym under kommande kvartal, berättar Ludwig Lövström, försäljningschef på Träfraktkontoret.
Bakgrunden till virkestågsatsningen är den stora efterfrågan på virkestransporter i södra Sverige i spåren av de omfattande avverkningarna av barkborreskadad granskog och den goda virkesmarknaden just nu i pandemins spår. För att komma närmare virkesleverantörerna har Träfraktkontoret i Göteborg valt att lägga hanteringen av virket i Eskilstuna, som ett komplement till befintlig volym som går via Norrköpings hamn.
BILDEN T H: Hamnbanan, här vid Göteborgs hamn i Arendal. Foto: Göteborgs Hamn AB