Laddbart blir allt mer populärt när det gäller nyregistrerade transportbilar. Fortfarande är det dock försvinnande få lätta ellastbilar totalt sett som rullar på vägarna.
Nya siffror från branschorganisationen Mobility Sweden över nyregistrerade fordon visar att de lätta lastbilarna (upp till 3,5 ton) följer i personbilarnas fotspår när det gäller elektriferingstrenden — om än med en något blygsammare utveckling.
Medan över hälften av alla nya personbilar som såldes förra året var laddbara, så var motsvarande siffra för de nyregistrerade eldrivna transportbilarna 14,5 procent. Då ska man man dock komma ihåg att andelen ellastbilar året dessförinnan — alltså 2021 — endast var 7,5 procent. En tydlig ökning vad gäller andelen nyregistrerade ellastbilar, med andra ord.
Samtidigt ska man komma ihåg att av den totala transportbilsflottan så är det fortfarande bara en bråkdel som är eldrivna. Enligt Mobility Sweden rullar det cirka 615 000 transportbilar på våra vägar, och av dessa är endast 1,4 procent eldrivna.
Motsvarande siffra för de tunga lastbilarna är för övrigt 0,1 procent. Totalt finns det cirka 85 600 tunga lastbilar som kör i Sverige, och av dessa är alltså endast en promille eldrivna.
När det gäller det totala antalet nyregistrerade transportbilar — oavsett drivlina — så minskade denna siffra under förra året med nära fem procent jämfört med 2021 och uppgick enligt Mobility Sweden till 34 514 fordon.
På lastbilssidan nyregistrerades 5 481 fordon förra året, vilket är en ökning med drygt 3 procent från året innan.
För att nämna något generellt om fordonsåret 2022 påpekar Mobility Sweden att det präglades av flera externa faktorer, däribland efterdyningarna av pandemin, kriget i Ukraina och det ekonomiska läget. Detta resulterade i såväl komponentbrist och långa leveranstider som prishöjningar samt osäkerhet både för konsumenter och företag.