Lastbilskonkurrenter vill bygga en gemensam, mjukvarudefinierad fordonsplattform.
Volvokoncernen och tyska Daimler Truck — där bland annat Merceces-Benz och Freightliner ingår — har för avsikt att skapa ett samriskbolag som ska bli den ”ledande utvecklaren av en mjukvarudefinierad plattform för tunga fordon”.
I plattformen ingår både mjukvara och hårdvara, och plattformen är planerad att ligga till grund för olika digitala fordonsfunktioner.
I ett pressmeddelande uppges att den tekniska grunden kommer att ”göra det möjligt för Volvokoncernen och Daimler Truck samt andra potentiella partners att erbjuda olika digitala funktioner för sina produkter och fordon”.
– Volvokoncernen och Daimler Truck är två fantastiska bolag var för sig. Nu kraftsamlar vi tillsammans och ökar takten för att nå de kundfördelar som en mjukvarudefinierad lastbilsplattform ger, kommenterar Martin Lundstedt, Volvos vd och koncernchef.
Han tillägger:
— Att göra lastbilen till en programmerbar enhet med en standardiserad hårdvara och operativsystem som i sin tur möjliggör snabba produktuppdateringar kommer att ge båda företagen möjlighet att skapa värde för respektive kunder genom att differentiera digitala tjänster och lösningar.
Samriskbolaget kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg och ”inkorporera befintliga tillgångar och resurser från båda företagen in i den nya organisationen”. I övrigt kommer Volvokoncernen och Daimler Truck att förbli konkurrenter.
Det nu undertecknade preliminära avtalet är icke-bindande. Ett slutligt avtal förväntas inom nuvarande år med målet att slutföra den slutliga transaktionen under Q1 2025.
Avtalet är beroende av nödvändiga granskningar och godkännanden från respektive myndigheter.