Den 11 juni anlände tre nya containerkranar med båt till Ostkustens största containerterminal. Därmed närmar sig utbyggnaden av containerterminalen sitt slutskede.
Efter två månaders färd med fartyg anlände tre nya containerkranar den 11 juni till hamnen i Gävle.
Det är hamnoperatören – turkiska företaget Yilport Nordic – och Gävle Hamn AB som tillsammans har investerat över en miljard kronor för att bygga ut containerterminalen i Gävle och möta den ökade efterfrågan på containertransporter.
De nya containerkranarnas ankomst innebär också att utbyggnaden av containerterminalen närmar sig sitt slutskede. Gävle Containerterminal, som redan idag är Ostkustens största containerterminal, kommer därmed att bli dubbelt så stor. Terminalens kapacitet går från 250 000 TEU till 600 000 TEU per år (en TEU = en tjugofotscontainer).
De nya containerkranarna är av modellen Super Post Panamax, som är den största sorten som finns tillgänglig. Med de nya kranarna kan Gävle hamn ta emot större fartyg som lastar uppemot 22 containrar i bredd. I dag ligger gränsen på 13 containrar.
De nya containerkranarna kommer också att kompletteras med sex portalkranar, vilka kommer att sköta stapling. Portalkranarna levererades tidigare i år.
Containerkranarna har levererats färdigmonterade. Avlastning från fartyget tar ungefär en vecka. Sedan följer ett par månader av installation på plats, integrering med operativsystem innan de kan tas i full drift. Den nya containerterminalen invigs i september.
Utbyggnaden av containerterminalen i Gävle hamn innebär också att man anlagt en större yta för lagring av containrar. Samtidigt som utbyggnaden ökar produktiviteten i hamnen så ökas även kapaciteten för lagring och lastning av containrar och fartygshantering med 100 procent.