På tisdagen den 29 mars öppnades nybyggda Södra Marieholmsbron i Göteborg för tågtrafik. När den gamla bron bredvid har reparerats i slutet av året blir Hamnbanan tvåspårig.
Den hittills enkelspåriga järnvägsförbindelsen mellan Nordens största hamn och dess omvärld har inneburit både en flaskhals och en sårbar punkt, och den är tungt belagd inte minst med containertransporter. Utbyggnaden av hamnbanan till dubbelspår väntas alltså få stor betydelse för godstransporter till och från Sverige.
Fram till slutet av året går trafiken ändå på enkelspår, eftersom den befintliga trafikmängden på Norra Marieholmsbron flyttas över till den nybyggda södra för att den norra ska repareras.
Bron har en öppningsbar del på 72 meter. Typen kallas lyftsvängbro. Den har segelfri höjd på 7 meter, liksom den gamla bron, men kan vridas åt sidan så att den ger fri höjd för fartygen på bekostnad av paus i järnvägstrafiken.
Närmaste vägförbindelsen över älven – eller rättare sagt under den – är Tingstadstunneln, en kilometer längre söderut. Mellan Tingstadstunneln och Marieholmsbroarna byggs Marieholmstunneln, för vägtrafik. Den ska stå klar 2020, för att avlasta Tingstadstunneln och minska sårbarheten.