De många öppna föredragen hör till dragplåstren när Logistik 2015 drar igång i Kista på onsdagsmorgonen. Transportnytt står som värd för hela fem av dem. Redan klockan 10 på onsdagen kliver Erik Nauclér, chef för H&M:s internationella transporter i 25 år, upp på scenen.
Internationella transporter, TA-system, trucksäkerhet, automatisering och kombitransporter – det är ämnena för Transportnytts seminarier på Logistik 2015, på Kistamässan 23–24 september.
Erik Nauclér, tidigare ansvarig för internationella transporter på H&M under 25 år inleder Transportnytts seminarieserie. Han berättar om sin resa med det snabbväxande företaget. Räkna med att han kommer att servera både en och annan vass sanning om branschen.
Onsdag 23 september kl 10, Scen 2
Johan Broman från Memnon Networks berättar om möjligheterna som de så kallade transportadministrativa systemen (”TA-systemen”) ger för både stora och små företag. Att företag tar över och effektiviserar sina inkommande transporter från leverantörerna är bara ett exempel på potentialen.
Onsdag 23 september kl 10.30, Scen 1
Med närmare tusen truckolyckor om året är trucken ett farligare arbetsredskap än lastbilen. Det är något som inte alla arbetsgivare inte verkar vara medvetna om konstaterar Göran Rehn, utbildningsledare på truckföretaget UniCarriers, tidigare Atlet. Han leder ett seminarium om trucksäkerhet och riskbedömning på mässan. Välj rätt truck till arbetsuppgiften och se till att förarna är väl utbildade är Göran Rehns recept för att minska skadorna på personer, gods och inredning.
Onsdag 23 september kl 13.30, Scen 1
Prylspecialisten Kjell & Company automatiserade nyligen i sitt centrallager i Malmö. Men hur ska man göra för att dra största möjliga nytta av automationen och på ett effektivt sätt knyta ihop det med de administrativa systemen i företaget? Magnus Nygren, vd på Nyce Solutions som levererade lagerhanteringssystemet, berättar hur det gick till.
Torsdag 24 september kl 10.15, Scen 1
Kombitransport är en nyckel till effektiva och miljöanpassade varuflöden. Men genom att transporterna sker både på väg och järnväg saknas enhetliga säkerhetsregler. Och varför Sverige, som är så beroende av den här lösningen, väljer att avstå från att delta i utvecklingen av gemensamma internationella regler är svårt att förstå. Det anser Peter Andersson, Mariterm, som lovar att servera ett engagerat och faktaspäckat inlägg i en het fråga.
Torsdag 24 september kl 11, Scen 1
Transportnytt finns naturligtvis med som utställare på Logistik 2015 på Kistamässan. Välkommen förbi och träffa oss i monter L:08.