Nu har ägaren till containerfartyget Ever Given, som efter en grundstötning blockerade Suezkanalen i en vecka, fått ett nytt och lägre krav på ekonomisk ersättning att ta ställning till.
Mellan den 23 och 29 mars satt ett av världens största containerfartyg – Ever Given – fast efter att hon i en sandstorm ha kommit ur kurs och kört fast med fören i den östra sidan av Suezkanalen nära dess södra mynning. Efter flera dagars omfattande arbete, som sysselsatte bland annat 14 bogserbåtar och då bland annat 27 000 kubikmeter sand grävdes bort runt fartygets för, kunde Ever Given dras loss.
Kort därefter riktade Egyptens kanalmyndighet (Suez Canal Authority – SCA) ett krav på ersättning från Ever Givens ägare för arbetena med att dra loss fartyget, reparera skadorna på kanalen samt förlorade trafikintäkter då kanalen varit blockerad. Enligt uppgifter i flera medier krävde SCA motsvarande omkring 8,5 miljarder kronor av Ever Givens ägare, japanska Shoei Kisen Kaisha Ltd.
Nu uppger branschtidningen the Loadstar att kanalmyndigheten skrivit ned sitt krav på ersättning från Ever Givens ägare rejält – från tidighare 916 miljoner USD till 600 miljoner USD. Det motsvarar en sänkning med omkring 30 procent.
Ever Givens ägare (Shoei Kisen Kaisha Ltd) har i skrivande stund inte kommenterat kanalmyndighetens nya sänkta ersättningskrav.
LÄS ÄVEN:
Ingen lösning i sikte för Ever Given
Så mycket ersättning kräver Egypten