Scania har levererat den första av fyra vätgasdrivna lastbilar till norska dagligvaruleverantören Asko, som samtidigt startat egen produktion av vätgas från solceller.
I stället för förbränningsmotorn har Scania satt in en elmotor. Den får sin energi från bränsleceller som omvandlar vätgas till elenergi åt både motorn och litiumbatterier som fungerar som energibuffert. Drivlinan i övrigt består av samma komponenter som dem som används i de hybridlastbilar och bussar som Scania redan levererar.
Fordonet är på 27 ton och har ett bränslecellssystem med en effekt på 100 kW samt 56 kWh litiumbatterier. Elmotorn levererar en kontinuerlig effekt på 210 kW. Vätgasen lagras vid 350 bar i tankar placerade bakom hytten. Med 33 kilo vätgas i tanken rullar fordonet cirka 400-500 kilometer.
Renova i Göteborg har beställt en liknande bil av Scania som ska användas som renhållningsfordon.
Scania har utvecklat olika hybrid-lösningar för eldrift där biobränslen ingår, liksom för helt elektriska fordon. Scanias batteridrivna buss lanserades 2019, samtidigt som företaget jobbar vidare med helt elektriska bussar som kan laddas via elvägar eller genom vätgasdrivna bränsleceller, som i fallet med Asko.
Vätgas är ett intressant alternativ för fjärrtrafik och inledande tester visar att tekniken fungerar väl i kallare klimat, konstaterar Scania i ett pressmeddelande. Men det måste också finnas tankställen. Vätgasen till Askos bilar framställs lokalt, med energi från 9 000 kvadratmeter solceller på taket till Asko Midt-Norge i Trondheim. Asko räknar med att den producerade gasen ska kunna täcka det interna behovet till hela den övriga fordonsparken. Asko tänker pröva vätgaslastbilarna i transporter på längre sträckor, för att kunna ägna sina helelektriska fordon främst till tätortstrafik.