Spårbytet på Stambanan genom inre Norrland skjuts på framtiden, trots Trafikverkets beslut om upprustning. Orsaken är att regeringens budget inte blev antagen av riksdagen. Såväl industrin, representerad av Näringslivets transportråd, som tågoperatören Green Cargo protesterar.
Enkelspåret Boden – Bastuträsk är en 17 mil lång sträcka som egentligen skulle haft nya spår för tio år sedan. Efter sprickbildningar i rälsen, flera urspårningar som orsakat stora produktionsstörningar för industrin beslutade Trafikverket att skyndsamt genomföra spårbytet, säger Green Cargo i ett pressmeddelande.
– Det här är godsstråket mellan norra Sverige och kontinenten. Den är mycket viktig för företag som Boliden, SSAB och Outokumpu för att ta några exempel, säger Green Cargos vd Jan Kilström. Han är mycket kritisk till Trafikverkets löftesbrott och att verket nu skjuter upp planerade åtgärder på järnvägssträckor som är viktiga för näringslivets transporter, men som är lågtrafikerade:
– Det är oacceptabelt för att uttrycka det milt.
Enligt Trafikverket stoppades spårbytet Boden-Bastuträsk eftersom regeringens extra anslag på 1,2 miljarder kronor på järnvägsunderhåll inte gick igenom budgetomröstningen i riksdagen.
– Trots att vi aldrig haft så mycket pengar som vi nu planerat för, så är det mindre än vad vi hade som planeringsförutsättning för ett år sedan. Det är huvudorsaken till att vi inte kan genomföra det som tidigare kommunicerats, säger Anna Lundman, chef för Underhåll på Trafikverket.
När Trafikverket gör sina prioriteringar av underhållet, genomförs de säkerhetsrelaterade åtgärderna först. Därefter kommer punktlighet och robusthet.
– Det är stora exportvärden som riskeras med det bristande underhållet, konstaterar Näringslivets transportråd i en skrivelse till regeringen. Transportrådet representerar ett 30-tal stora industri- och handelsföretag.
– De nu aviserade neddragningarna av Trafikverket läggs ovanpå det faktum att under perioden 2014-2025 koncentreras underhållsåtgärderna av Trafikverket till storstadsområden och större stråk.
Transportrådet vill att regeringen ska undersöka möjligheterna att göra omfördelningar i Trafikverkets budget för 2015. Därmed skulle spårbytet på Stambanan genom övre Norrland kunna genomföras tillsammans med andra åtgärder på banor med hög andel godstransporter.
– Den tidigare alliansregeringen har vid ett flertal tillfällen under sin regeringstid beslutat om extrainsatser till järnvägsunderhåll utöver angiven nivå i av riksdagen beslutad budget, exempelvis genom omfördelning inom ramen för den samlade budgeten för Trafikverket, konstaterar Transportrådet.
Mats Udikas