Bränsledrivna motorvärmare, som finns monterade i många transportbilar och tunga lastbilar idag, orsakar stora utsläpp eftersom de saknar avgasrening. Därför bör reglerna för denna typ av motorvärmare skärpas, anser Naturskyddsföreningen.
Bränslevärmarna – det vill säga motorvärmarna som drivs av bilmotorns eget bränsle – har blivit mycket populära i Sverige de senaste tio åren och allt fler dieselbilmodeller som säljs i Sverige har en fabriksmonterad bränslevärmare. Till exempel så har de flesta av Volvo Cars dieselmodeller som sålts på Sverigemarknaden varit standardutrustade med en bränslevärmare utrustad med timer (tidsinställning).
Nu presenterar Naturskyddsföreningen (SNF) en egen studie där man pekar på de stora utsläpp som de bränsledrivna motorvärmarna orsakar eftersom de helt saknar avgasrening.
De bränsledrivna motorvärmarnas utsläpp omfattas inte heller av EU:s avgasutsläppskrav, påpekar SNF:
– Om utsläppen skedde från det vanliga avgasröret skulle EU:s miljöbilsklassning såväl som det svenska systemet för Bonus-Malus behöva ritas om. Vi ser fördelar med bilvärmare, men det framstår som märkligt att utsläpp från just bilvärmare inte omfattas av några utsläppskrav, säger Naturskyddsföreningens ordförande, Johanna Sandahl.
De bränsledrivna motorvärmarnas orenade avgasutsläpp uppmärksammades redan 2018 av flera medier, däribland motortidningen Auto Moor&Sport.
Här är åtgärderna som SNF föreslår för att minska de bränsledrivna motorvärmarnas miljöbelastning:
1. Regeringen kräver skärpta regler för utsläpp från bilvärmare vid typgodkännande av fordon inom EU.
2. Regeringen inför regler att bränsledrivna värmare ska kontrolleras i fordonsbesiktningen och att sanktioner införs så att fordonsägare åtgärdar driftfel.
3. Tillverkare, tills regler finns på plats, frivilligt och tydligt redovisar utsläppen och redovisar en plan för hur utsläppen ska gå ned till jämförbara nivåer som från bilens motor.
4. Naturvårdsverket utreder hälsoriskerna med dagens bilvärmare och sammanställer ett åtgärdsprogram.