Tilltron till containerrederiernas tjänster minskar, visar en ny enkät till europeiska fraktköpare. Otillförlitligheten ställer till med problem, vilket är ett växande problem för företagen kommenterar Anne Lexelius, ledamot i Näringslivets Transportråd och i European Shippers´Council.
Drewry Shipping Consultants och European Shippers’ Council, ESC, undersöker gemensamt varje år hur nöjda kunderna är med containerrederiernas tjänster.
Årets Drewry och ESC enkät visar att de 249 befraktare och speditörer som deltog i enkäten rankade containerrederiernas tjänster till 3,1 i snitt, vilket är en tiondel lägre än föregående år. Skalan är 1 – 5.
Kundnöjdheten var lägst vad gäller tydlighet i prissättning och påslag liksom pålitligheten vid bokningar, där rankningen hamnade mellan 2,8 and 3.
Kvaliteter som finansiell stabilitet, dokumentering och tillgång på containrar fick genomsnittliga betyg. Endast 4 procent var mycket missnöjda och 6 procent var mycket nöjda.
Men kunderna framförde också att rederiernas tjänster mellan 2017 och 2018 försämrats inom fyra områden: bredden på urvalet av olika rederier, utbudet av olika tjänster, prisnivån och den sammanlagda kvaliteten på tjänsterna.
– Det står klart att öppenhet och tydlighet i prissättning och tilläggsavgifter blivit en huvudfråga för befraktare och speditörer, säger Philip Damas, chef för logistics practice inom Drewry i ett pressmeddelande. Det började 2018 med nödbränsletillägg och fortsätter med den osäkerhet som nu råder kring post-IMO 2020 bränsletillägg.
Bakgrunden till att man söker mer fakta från kundsidan är att EU:s regelverk för linjesjöfarten nu ses över, förklarar Anne Lexelius, talesperson för Näringslivets Transportråd som företräder några av Sveriges största företag:
– Containersjöfarten i världen är en bransch som under senare år konsoliderats. Det finns idag bara ett fåtal aktörer på marknaden, som dessutom samverkar med varandra. Detta kluster av redare samverkar på ett sätt som inte skapar konkurrens som är till nytta för kunden.
– Det är förståeligt att de samverkar för att förbättra sina resultat men det är knappast kundernas mål, fortsätter Anne Lexelius. De får inte optimera genom att åsidosätta kunden. En kund vill ha avhämtning av sitt gods på den tid som beställts och levererat till sin mottagare på utlovad tid. Detta har rederierna svårt att uppfylla idag. De måste hålla de tidtabeller de lovat.
Otillåten samverkan brukar kallas kartellbildning?
– Det är just därför vi måste ha mer fakta i målet och att ESC gör dessa undersökningar tillsammans med Drewry, säger Anne Lexelius. Man kan ha känslan av att vad rederierna gör går över gränsen för vad samverkan tillåter. Men vi har inte tillräckligt med fakta för att kunna påstå att denna gräns överskridits.
Egentligen har det inte förekommit någon faktainsamling innan denna enkät började göras för tre år sedan, påpekar hon.
Men fraktraterna har gått ner trendmässigt vilket kunderna borde uppskatta?
– Visst handlar det till en del om pengar, men mycket handlar om leveranssäkerhet, säger Anne Lexelius. Tillförlitligheten är egentligen A och O. Idag har företagen så små lager och buffertar och använder transporten som en bro mellan produktion och slutkund. Därför blir logistiken en alltmer vital fråga för företagarna.
EU slog för ett par år sedan till med stora skadestånd mot flygfraktarna för att de hade gjort upp sinsemellan om priserna.
– Vi tror inte det kommer gå på samma sätt med sjöfarten med stora vitesbelopp utdömda, säger Anne Lexelius. EU tycker nog att detta är en bransch som ska reglera sig självt, mellan lastägare och transportörer.
På ESC:s möten har hon hört om fall av missnöjda kunder, men vill inte nämna några namn. I ett fall meddelade rederiet någon vecka innan godset skulle tas ombord att det inte kommer någon båt enligt tidtabellen, utan att det skulle dröja ett par veckor till eller så.
– Rederierna själva ser nog inte att detta är ett problem, fortsätter Anne Lexelius. De pekar gärna på att kostnaderna har sjunkit för lastägarna, men verkar inte ha upptäckt att det inte bara är prislappen utan också handlar om kvaliteten på den service prislappen ska representera.
– Vi har från ESC:s sida i flera omgångar pratat med kommissionären för konkurrensfrågor som nu säkert börjar förstå. Men inte mycket har kommunicerats.
Att redarna gör upp om raterna är nog inte så vanligt, tror hon.
– Det handlar oftare om att rederier samverkar genom att ta hand om varandras rutter och byta destinationer. Istället för att gå från Rotterdam direkt till Asien kanske de först går till Antwerpen, så byter de med varandra.
Lastägare kan vara allt från mycket stora företag till någon liten verkstad i Småland som exporterar till Asien och använder ett och samma rederi. Ett problem är att lastägarna är så fragmenterade och inte har någon bra organisation som för deras talan, menar Anne Lexelius. Hennes budskap är att lastägare borde organisera sig bättre, gå samman och använda de organisationer som finns:
– ESC finns, men väldigt få lastägare har anslutit sig dit.
Mats Thorén