Reaveckan Black Week genererade 28 procent mindre intäkter i år jämfört med förra året. Två tredjedelar av inköpen gjordes via nätet.
Totalt handlade svenska folket för 9,7 miljarder kronor under årets Black Week (22-28 november), vilket ska jämföras med förra årets intäkter på 13,5 miljarder kronor.
Siffrorna kommer från Postnord, som låtit Kantar Sifor genomföra en undersökning av svenskarnas shopppingbeteende under Black Week.
— Black Week har de senaste åren varit en både omtyckt och omdebatterad start på julhandeln. I år slogs inget köprekord, vilket till viss del kan bero på den ökade hållbarhetsdebatten, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
— Redan tidigt i november såg vi också indikationer på att högsäsongen dragit igång, kanske på grund av varningar om försenade leveranser globalt och uteblivna varor. Svenska konsumenter är medvetna om omvärlden och anpassar sitt beteende efter den.
Två tredjedelar, eller knappt 66 procent, av inköpen som gjordes under Black Week skedde via nätet. Samtidigt visar Postnords senaste E-barometer att svenskarna faktiskt tror på fler inköp i fysiska butiker i år, till följd av att restriktionerna släppts vid tidpunkten för undersökningen.
— Vi har sett färre paket i våra terminaler under helgen som gick (sista helgen i november, reds anm) jämfört med samma helg 2020. Fjolåret var på många sätt exceptionellt, då julen och julhandeln kantades av Covidrestriktioner. Det är också viktigt att komma ihåg att mängden paket i vårt nät sällan hänger ihop med den totala omsättningen i handeln, kommenterar Peter Hesslin.