Med stöd från statliga Klimatklivet ska företaget REH2 bygga 24 nya vätgastankstationer över hela landet. Planen är att stationerna ska vara byggda till år 2025.
Bakom projektet står investeringsbolaget Qarlbo, som via bolaget REH2 och dotterbolaget Nilsson Energy är initiativtagare till byggandet av stationerna.
Enligt Qarlbo uppgår investeringen totalt till cirka 515 miljoner kronor, där Klimatklivet — via Naturvårdsverket — går in med 355 miljoner kronor i investeringsstöd. Resterande del, det vill säga 161 miljoner kronor, står REH2 för.
Produceras på plats
De 24 nya vätgastankstationerna kommer att med hjälp av en egen elektrolysör kunna producera vätgasen på plats. Stationerna blir modulära och ska kunna byggas ut vid ökad efterfrågan.
Förnybar vätgas som fordonsbränsle är nästan helt fri från utsläpp av växthusgaser och enligt Naturvårdsverket kommer investeringarna att resultera i att utsläppen minskas med 21 tusen ton koldioxid per år.
– Vätgas är en växande teknik för att minska utsläppen i transportsektorn. Med infrastruktur på plats ges möjligheter för fler företag ställa om sina fordon, säger Nanna Wikholm, chef för Klimatklivsenheten för transporter på Naturvårdsverket, i ett pressmeddelande.
Mariestad först ut
Enligt pressmeddelandet ska REH2 fram till år 2025 ha byggt tankstationer på 24 platser längs det svenska vägnätet, från Skåne till Norrbotten. I ett första steg ska nio vätgastankstationer byggas fram till 2024, där Mariestad blir först ut. Ytterligare 15 stationer ska stå klara vid utgången av 2025.
Vätgasstationerna kommer att uppföras på Rastas serviceanläggningar och erbjuda tankning och laddning av den gröna vätgasen främst för tunga fordon, såsom lastbilar och bussar, men även för personbilar. Rasta besöks dagligen besöks av ca 15 000 tunga fordon.
— Genom den här satsningen vill vi bidra till och påskynda klimatomställningen. Ett nät av tankstationer är en förutsättning för att exempelvis åkerierna ska kunna byta från fossildrivna till vätgasdrivna fordon. Samtidigt hålls investeringar i infrastruktur tillbaka av att det saknas fordon. Nu undanröjer vi det hindret, kommenterar Per-Arne Blomquist, vd för Qarlbo.