Är rester från algodlingar en av ingredienserna i framtidens fossilfria flygbränsle? Det och mycket mer ska studeras i ett nytt projekt vid Lunds tekniska högskola.
Ett flertal försök pågår för närvarande där man testar att dryga ut dagens fossila flygfotogen med gröna alternativ — däribland frityrolja, biodiesel, grot (spill vid skogsavverkning) och fett från slaktavfall.
Frågan om de fungerar i en jetmotor eller är hållbara är många gånger oklart. Därför ska forskare och industri i ett nytt projekt vid Lunds tekniska högskola utveckla framtidens biobaserade flygbränsle.
Forskningsprojektet ska pågå i fem år och har en budget på 120 miljoner. Finansiärer är till lika delar Energimyndigheten, akademin samt industrin.
Inför projektet ska nya testanläggningar byggas och doktorander och forskare anställas.
Enligt projektledaren Christer Fureby, professor i värmeöverföring vid LTH, är detta den enda studien som tar ett helhetsgrepp om frågan i Sverige.
– En turbinmotor är jättekomplicerad. Det är mycket man kan få att brinna, men det måste brinna på rätt sätt. Fel bränsle kan exempelvis blockera luftflöden och få sämre verkningsgrad och kan till och med skada motorn, säger han.
I projektet ska forskarna titta systematiskt på råvaror, såsom restprodukter vid skogsavverkning, det vill säga det som blir över i sågverken och i pappersmassaindustrin. Även restströmmar från jordbruk, skogsbruk och algodlingar kan vara alternativ – eller vad som kommer in som förslag.