Nu påbörjas bygget av en ny järnvägsanslutning till skogskoncernen SCA:s hamn i Tunadal utanför Sundsvall, som både ökar tågkapaciteten till hamnen och på Ådalsbanan, som förbinder Umeå med Stockholm.
Idag förbinds skogskoncernen SCA:s utskeppningshamn Tunadalshamnen strax norr om centrala Sundsvall av ett industrispår – Tunadalsspåret – som ansluter till järnvägen (Ådalsbanan) enbart norrut. Detta gör att godståg söderifrån med slutdestination Tunadalshamnen tvingas åka till bangården i Timrå, en kilometer norr om Tunadalsspårets anslutning till Ådalsbanan, för att vända och sedan åka söderut igen in på Tunadalsspåret.
Nu påbörjas bygget av en helt ny anslutning till Tunadalsbanan söderifrån. När den cirka två kilometer långa anslutningen står klar under år 2024 kan godståg söderifrån med slutdestination Tunadalshamnen köra direkt utan att vända i Timrå.
Bygget av den nya sydliga anslutningen till Tunadalsspåret innebär även att det byggs några förbättringar på själva Ådalsbanan:
Den befintliga mötesstationen på Ådalsbanan i Birsta strax norr om Sundsvall får ytterligare ett mötesspår samt ett nytt stickspår. Och från mötesstationen och någon kilometer österut där Ådalsbanan möter E4 blir banan dubbelspårig. Trafiken på Ådalsbanan kan därmed ökas, från dagens sex korta godståg till totalt 18 långa godståg per dag.
Det befintliga och cirka 4 kilometer långa Tunadalsspåret rustas också upp och elektrifieras. Tunadalsspåret förlängs med 40 meter vid slutstationen – SCA:s hamn i Tunadal, något som medför att man i terminalen efter ombyggnaden kommer att kunna lossa maximalt 630 meter långa timmertåg.
Hela spårprojektet beräknas kosta cirka 1 miljard kronor.
KARTBILDEN T H: Den gul-svartmarkerade linjen visar sträckningen för den nya sydliga spårförbindelsen mellan industrispåret till Tunadals hamn i Sundsvall och Ådalsbanan som nu byggs.
Se kortfilm om spårprojektet HÄR