Sjöfartsexperten Olaf Merk vid ITF-OECD ger stöd åt förslaget på en miljardsatsning på farleden till Göteborgs hamn för att kunna ta in större containerfartyg. Han vill också att hamnen ska pekas ut som Sveriges huvudsakliga godsnav för containrar.
Hamnar måste investera i djupare farleder, starkare kajer och större uppställningsytor för gods för att kunna ta emot de allt större containerfartygen. Det säger Olaf Merk, hamn- och sjöfartsexpert på International Transport Forum vid OECD i en debattartikel i Svenska dagbladet. (”Satsa på hamnen som ger tillväxt – Göteborg”)
Olaf Merk är huvudförfattare av rapporten ”The Impact of Megaships” från International Transport Forum. Göteborgs hamn är en av fyra containerhamnar som används som fallstudier i rapporten. Göteborgs hamn har också delfinansierat rapporten.
Olaf Merk konstaterar att Göteborg är Sveriges strategiska hamn. Här hanteras 57 procent av Sveriges containertrafik och det är den enda hamnen med direktlinjer till Fjärran östern.
Merk menar att tillgängligheten i hamnen måste förbättras genom djupare farleder och ökat djup invid kajerna i containerterminalen. Det handlar om en investering på tre, fyra miljarder som hamnen nu vill ska ingå som namngivet objekt i den Nationella transportplanen för 2018-2029.
I artikeln i Svenska dagbladet menar Olaf Merk att de stora investeringar som krävs ”gör det klokare att identifiera en hamn (Göteborg) som landets huvudsakliga godsnav”.
Med ett sådant fokus skulle svensk industri få en starkare hamn för handel, effektivare transporter samt fler direktlinjer till växande marknader världen över.
De stora containerfartygen (”mega-ships”) kräver idag ett djup i hamnarna på mer än 16 meter när de är fullt lastade. I Skandiahamnen där containerterminalen ligger är djupet 13,5 meter där det är som djupast.
Det innebär att det innebär att de största containerfartygen bara kan komma in i hamnen med halv last. Innan containerfartygen från Fjärran Östern kommer in till Göteborg har de först varit i hamnar som Rotterdam, Felixstove och Bremerhaven för att lossa.
I sin rapport konstaterar Olaf Merk också att lastningsgraden hos de stora containerfartygen för närvarande är ganska låg på grund av överkapacitet. Men lastningsgraden kommer att öka under de kommande åren menar han.
Genomsnittsstorlekarna på containerfartyg kommer också att öka. År 2015 var snittet 11 750 teu (motsvarande 20-fotscontainrar) på fartygen på sträckorna mellan Fjärran östern och Nordeuropa. Enligt OECD:s bedömningar kommer snittstorleken öka till 14 700 – 16 700 teu.
Slutsatsen är att det inte är troligt att Göteborg ska kunna attrahera de stora containerfartygen om inte hamnen blir djupare, enligt Merk.
Mats Udikas