Siemens ska leverera 80 ellok till finska statens järnvägar. Beställningen är värd omkring 2,6 miljarder kronor och kommer att genomföras under åren 2017- 2026. Dessutom har Siemens en option på att leverera ytterligare 97 lok.
Beställningen från finska statens järnvägar, VR Group, uppges vara den näst största lokaffären i Europa under 2013. De första elloken sätts i trafik 2017 och leveransen ska vara slutförd senast 2026.
Etappvis ersätts därmed de sovjettillverkade ellok som Finland köpte på 1970-talet. VR har sammanlagt 155 ellok i drift och i avtalet med Siemens ingår även en tilläggsoption på 97 lok.
Beställningen gäller loktypen Vectron med en topphastighet på 200 km/h, som kan dra tåg på upp till 2 000 ton. Motorerna utvecklar en effekt på 6,4 MW. De är även försedda med två dieselmotorer som gör att loken även kan gå på korta avsnitt som inte är elektrifierade, det är till exempel bangårdar och industrijärnvägar.
Enligt ett pressmeddelande från Siemens har loken genomgått omfattande tester för att visa att de klarar det stränga vinterklimatet i Finland. Klimattesterna har skett i Sverige och Norge.
Siemens har levererat hundratals ellok inom Europa. Man har även levererat de ryska eltågen Sapsan och ICE-tåg till Tyskland. Elloken som ska till Finland tillverkas i Tyskland.