Brist på kritiska metaller kan bromsa den pågående fordonselektrifieringen — men enligt forskare finns det hopp.
Användningen av de kritiska metaller som krävs i elektriska motorer — till exempel dysprosium, neodym, mangan och niob — har ökat dramatiskt på senare år.
Tillgången av metallerna är dock begränsad, vilket riskerar att hämma omställningen till eldrift.
Enligt en ny Chalmersledd kartläggning framgår tydligt att dagens råvaruproduktion inte kommer att räcka till framöver. För EU:s del måste man dessutom importera merparten av produkterna.
– EU har ett starkt importberoende av dessa metaller eftersom utvinningen är koncentrerad till ett fåtal länder som Kina, Sydafrika och Brasilien. Den bristande tillgängligheten är både ett ekonomiskt och miljömässigt problem för EU, och riskerar att fördröja omställningen till elbilar och miljömässigt hållbara tekniker, kommenterar Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid Chalmers tekniska högskola.
Till yttermera visso är det dessutom svårt att på ett ekonomiskt sätt återvinna nämnda metaller, eftersom de finns utspridda i mycket små koncentrationer i varje bil.
– Om återvinningen ska öka behöver bilarna vara designade så att dessa material kan tas tillvara, samtidigt som incitament och flexibla processer för mer återvinning behöver finnas på plats. Och så ser det inte ut idag, säger Maria Ljunggren.
Det finns dock hopp. I Sverige har det statliga gruvbolaget LKAB hittat en stor fyndighet med sällsynta jordartsmetaller i Kiruna. Efter framgångsrik prospektering har bolaget identifierat mineraltillgångar på mer än en miljon ton oxider – vilket de beskriver som den nu största kända fyndigheten i sitt slag i Europa.
– Det är väldigt intressant, inte minst när det gäller fyndet av neodym som används i magneter i bland annat elmotorer. På sikt kan det förhoppningsvis bidra till att vi blir mindre importberoende, säger Maria Ljunggren.