Den svenska trucktillverkaren Maxtruck i Bjurholm utanför Östersund har begärt sig själv i konkurs. Företaget ligger bakom en eltruck med snedställda hjul och teleskoparm. Konkursförvaltaren begär nu in anbud på materiallager och de underliggande patenten på konstruktionen.
– Det är trist, trucken hade förtjänat ett bättre öde, säger Peter Claesson, avgående vd på Maxtruck. Han arbetar på uppdrag av konkursförvaltaren. Enligt Peter Claesson tar det tid att etablera en ny typ av truck på marknaden och kräver långsiktighet.
Maxtruck startade 2005 av bland annat entreprenören Conny Lindström med en truck utvecklad av innovatören Max Segerljung. Den hade en rad egna lösningar. De snedställda hjulen gjorde det möjligt att köra trucken i valfri riktning från stillastående. Den kunde också rotera runt sin egen axel.
Trucken är försedd med teleskoparm, som en teleskoplastare. Under åren tillverkades den i strax under femtio exemplar i en verkstad i Bjurholm utanför Östersund. Kapaciteten är två ton och den klarar att lyfta upp till 4 m.
Trucken har visats på flera svenska och internationella mässor och har fått en hel del uppmärksamhet. Det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, som startade för att ge svensk fordonsindustri stöd, investerade 2010 sju miljoner kronor i Maxtruck.
Konkursförvaltaren advokat Jan Lindahl har nu begärt in anbud på lager, inventarier och patent. Verkstaden hyrs av Bjurholms kommun. Det fanns fyra anställda i företaget som har sagts upp på grund av arbetsbrist.
Vid konkursen var statliga Fouriertransform huvudägare med 35 procent av aktierna. Almi Invest ägde tillsammans ungefär lika mycket. Den tyska återförsäljaren Lindig och K-J Svedberg delade på den återstående delen, ca 20 procent.
Mats Udikas