Den svenska trucken Maxtruck 2T, som tack vare speciella snedställda hjul kan rulla åt vilket håll som helst utan att vridas, är med och tävlar om den brittiska truckbranschens årliga innovationsutmärkelse för 2016.
Maxtruck 2T är den första truckmodellen från Östersundsföretaget Maxtruck, drivet av grundaren Conny Lindström med pengar från bland annat statliga Fouriertransform i ryggen. När den brittiska truckbranschens organisation Fork lift truck association, FLTA, i februari utser årets innovation är den svenska nydanaren en av sju finalister som tävlar om priset.
Till Maxtrucks ädla sällskap i finalen hör Lindes dynamiska mastkontroll, en grensletruck från Combilift som lyfter hela billaster upp till 25 ton, samt en fantasieggande självgående pallyftare från tyska Eisenmann i form av två separata gaffeltänder vilka rullar och lyfter i takt tack med hjälp av infraröd kommunikation.
Transportnytt har skrivit om Maxtruck 2T tidigare, bland annat ett reportage i nr 2-2015 om hur den används hos verkstadsföretaget Brantheim Plåtprodukter i Tyresö. Transportnytt nr 2-2015 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.