Matförsäljning på nätet står fortfarande för en minimal del av butikskedjornas affär, men förra årets 30-procentiga ökning kan vara början på en snabb tillväxt.
Det är branschföreningen Svensk distanshandel som har undersökt förra årets försäljning av dagligvaror via nätet. Föreningen konstaterar att var sjätte svensk har handlat mat på nätet, och att det snabbast växande sättet att göra det på är den färdiga matkassen.
Försäljningen av mat på nätet var mellan 1,9 och 2,6 miljarder kronor under året som gick, bedömer Svensk distanshandel. Det är förvisso bara 6–8 procent av landets totala e-handel, och mindre än 1 procent av livsmedelshandeln. Men kombinationen av livsmedlens enorma totalmarknad och nätdelens snabba tillväxt gör att sektorn spås kunna växa till en av e-handelns tyngsta relativt snart.
– En utmaning för dem som säljer mat via nätet är att många konsumenter vill kunna se och känna på varorna före köpet. Men faktum är att 80 procent av nätkunderna svarar att maten är lika bra eller till och med bättre än om de hade valt den själv, säger Nadine Jones Pioud, kanslichef för Svensk distanshandel.