Tredjepartslogistikern Arvato som ingår i tyska Bertelsmann-koncernen ansvarar för modejätten Marc O´Polos distributionscentral. Distributionscentralen tar hand om både butiksdistribution och e-handel. Rfid spelar en viktig roll vid hanteringen.
Logistikföretaget Arvatos distributionscentral i Dortmund är utgångpunkten för företagets samarbete med Marc O’Polo. Arvato ansvarar för lagring, ordermottagning och utskick av modeföretagets produkter. Från och med december 2016 distribuerar Arvato även skor och accessoarer för modejättens räkning. Samarbetet sker framförallt på e-handelsområdet där Arvato sköter kontakten med slutkunderna genom IT, logistik, kundservice och finansiella tjänster, framgår av ett pressmeddelande från Arvato.
Arvato skickar Marc O’Polos produkter till 16 olika länder. Produkterna sänds till såväl Marc O’Polo-butiker och franchisebutiker som till grossistpartners som Zalando, Amazon, Görtz eller Breuninger. Arvatos distributionscentral i Dortmund är på 32 000 kvadratmeter.
Eftersom Marc O’Polos produkter är utrustade med rfid-etiketter – i både fysiska butiker och online-butiker – används rfid även vid lastkajerna. Det innebär att varorna inte längre behöver skannas individuellt utan färdigförpackade sortiment kan skannas i bulk före leverans. Därmed minskar både processtid och kostnader avsevärt.
Arvato har deltagit i uppbyggnaden av Marc O’Polos e-handel och logistik sedan 2010, bland annat genom att inrätta online-butikerna i Tyskland, Österrike, Holland, Belgien, Frankrike, Schweiz och Sverige.