Redan efter en månad efter att de började i Trelleborgs hamn hade de två mångspråkkunniga kundvärdarna blivit en populär service bland lastbilschaufförer från östra Europa.
Petronella Ljungh, kommunikationschef på Trelleborgs Hamn AB – varför beslutade ni er för att satsa på kundvärdar i hamnen?
– Våra fraktvolymer har ökat markant de senaste åren och som ett led i att ytterligare förbättra kundservicen och fortsätta vara Europas bästa RoRo-hamn. Vi vill kunna erbjuda våra kunders kunder ännu bättre service och hålla en hög kvalitet i hamnen.
Hur fick ni tag i de två personer ni nu anställt som kundvärdar?
– Vi kom i kontakt med dem genom vårt nära samarbete med Trelleborgs kommun som i sin tur hade kontakt med SFI-utbildningen.
Hur länge har kundvärdarna hunnit jobba?
– De började i slutet av april.
Har ni hunnit få några reaktioner på den service de ger?
– Mycket positivt gensvar, både i media och på plats. Många chaufförer är tacksamma för en kopp kaffe och för den hjälp de kan få när kundvärdarna kan ge svar på deras frågor på det egna språket. Och Radio P4 Malmöhus har varit på plats och intervjuat dem.
Vet ni om det finns någon annan hamn i Sverige som har en liknande service?
– Nej, inte vad vi har hört.
Blir era kundvärdar en permanent service i hamnen?
– Vi kommer att utvärdera satsningen senare under året.
LÄS ÄVEN: Här är hamnen som anställt flerspråkkuniga kundvärdar