EU har beslutat om anslag för infrastruktur på transportområdet och bland de svenska projekten har tågtrafiken fått största andelen.
EU:s fond för ett sammanlänkat Europa, CEF, syftar till att åtgärda de problem som finns för de europeiska transport-, energi- och telekomnäten att korsa nationsgränserna.
Nu har fem projekt med svenska deltagare beviljas totalt cirka 71 miljoner euro, varav en stor del går till ERTMS på Malmbanan.
Signalsystemet ERTMS har testats i Sverige sedan 2016 i hastigheter upp till 200 km/h med tekniska förutsättningar som motsvarar dem som kommer att finnas på Öresundsbron. Systemet är tänkt som ett steg mot en modernare gränsöverskridande tågtrafik till Europa.
Medlemsländerna i CEF:s transportkommitté har nu kommit överens om hur de vill att pengarna fördelas. Det formella beslutet fattas av EU-kommissionen efter att EU parlamentet har sagt sitt.
• ERTMS Malmbanan med Trafikverket som svensk aktör får 44,0 miljoner euro.
• ITS Nordic Way3, även det med trafikverksdeltagande, får 5 miljoner euro.
• FED-e-rated, med både Trafikverket och Sjöfartsverket får 1,9 miljoner euro.
• Smart, electronic and autonomous multimodal transportation system and port operations får 3,6 miljoner euro. I sistnämnda projekt deltar DFDS Logistics och Volvo Technology.
• Intelligent Sea – Integrated digital services for efficient and safe maritime navigation med Stockholms hamn får 150 000 euro.
Samtidigt meddelar Trafikverket att driftsättningen av ERTMS mellan Riksgränsen och Luleå flyttas fram. Det har att göra med att tågoperatörerna behöver mer tid att fasa ut sin gamla vagnpark och därmed slippa installera ny ombordutrustning på äldre vagnar och istället fokusera på de nya när dessa tas i drift.
På delsträckan Riksgränsen−Boden flyttas driftsättningen från 2021 till 2022 och på sträckan Luleå−Boden från 2023 till 2026.