I juni inleder Maersks första fartyg i den så kallade E-klassen sin jungfrutur. Det kan ta 18000 containerenheter (teu). Fartyget kommer att anlöpa Göteborg på sin ordinarie slinga som utgår från Gdansk.
Det nya fartyget kommer att anlöpa Göteborg första gången i augusti i år. Totalt ska Maersk bygga 20 fartyg i klassen Triple-E. Under året kommer fem fartyg att levereras från varvet Daewoo i Kina.
Fartyget som blir världens största containerfartyg är 400 meter långt och 59 meter brett. Fartygen i klassen är anpassade för så kallad slow-steaming, det vill säga en lägre marschfart för att spara bränsle. Maxhastigheten är 23 knop.
Utsläppen av koldioxid blir 50 procent avsnittet på Europa-Asienrutten uppger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maersk Line.
Fartygen i Triple-E kommer inte att gå fullastade till en början. Under infasningen på Fjärran Östern – Europarutten kommer fartygen att lastas med högst omkring 14200 containerenheter. Enligt Maersk innebär det att kapacitetsökningen på marknaden blir liten under den närmaste perioden.
– Vi uppskattar att vi kommer att se en kapacitetsökning med cirka 1,5 procent, då vi har en ambition att växa i takt med marknaden, säger Christian Juul Nyholm.
Det första fartyget i Triple-E-klassen kommer att anlöpa Gdansk – Århus – Göteborg – Bremerhaven – Rotterdam – Port Tangiers – Singapore – Yantian – Hong Kong – Kwagyang – Ningbo – Shanghai – Tanjung Pelepas.