Världens två största rederier, Maersk Line och MSC, har kommit överens om ett tioårigt samarbetsavtal för de transatlantiska, asiatiska och europeiska marknaderna. Detta efter att containerrederierna tvingats överge planerna på den stora P3-alliansen efter att Kina sagt nej.
Förhoppningen är att 2M, namnet på denna nya allians ska inleda sin verksamhet i början av 2015. Avtalet är ett så kallat vessel sharing agrement (VSA). Samarbetet berör 185 fartyg med en kapacitet på åtminstone 2,1 miljoner teu, motsvararande tjugofotscontainrar.
2M är ett direkt svar på att Maersk, MSC och CMA CGM tvingades överge sin P3-allians efter att den avvisats av Kinas handelsministerium. Enligt planerna på P3 skulle den involvera 255 fartyg och 29 linjer, med en kapacitet på 2,6 mijoner teu. Dessutom planerade man en Londonbaserad driftcentral.
Maersk och MSC framhåller fördelen med effektivare transporter, betydande minskningar av bränslekostnader och koldioxidutsläpp och förbättrad service för kunderna.
Under 2M kommer varje part att vara helt och hållet ansvarig för sin egen marknadsföring, kundservice liksom fartygsdrift, ruttplanering och hantering i hamnarna. En gemensam kommitte med medlemmar från både rederierna kommer dagligen att övervaka 2M-nätverket. Däremot kommer det inte att finns någon gemensam driftcentral.