
IT-tjänster där alla parter längs transportkedjan vet att de tittar på samma dokument, utan papper, skulle ge chans att attackera omkostnader som motsvarar en tiondel av världens transportkostnader. Så tänker IBM och Maersk som nu först vill bygga tjänster, sedan erbjuda dem för vem som helst.
Sedan ett år har containerredarjätten Maersk och IT-företaget IBM berättat om sin gemensamma starka tro på användningen av så kallad blockkedjeteknik vid allt informationsutbyte längs världens varuförsörjningskedjor. Det nya beskedet den 16 januari 2018 är därför inte överraskande, men mer konkret.
De två företagen har nu bildat ett gemensamt bolag för att utveckla tjänster på området, och till chef har de utsett tungviktaren Michael White, tidigare högsta chef för Maersk Line i Nordamerika. Som första mål gör företaget klart att de vill utveckla två centrala teknikmöjligheter fram till tjänster som kan erbjudas kommersiellt.
Den första benämns ”shipping information pipeline”, fritt översatt ett rör för transportinformationen. I realtid ska alla berörda längs transportkedjan kunna vara säkra på att information inte förvrängts eller förlorats i handhavandet på vägen, är idén. Den andra möjligheten som det nya bolaget ska erbjuda system för är vad som kallas ”paperless trade”, papperslös handel. Digitalisering och automatisering ska göra slut med en stor mängd onödiga fel och dröjsmål, är idén där.
Till de aktörer som ska kunna dra nytta av fördelarna hör alla från varuägare i bägge ändar, till speditörer, terminaler, redare, myndigheter och åkerier med sina transportledare.
Det nya samarbetsbolaget behöver få godkänt av konkurrensmyndigheter.
För den som vill förstå mer om tankarna gör bägge företagen försök att fördjupa dem i relativt lättillgängligt format. En väg in kan vara den här fördjupande kommentaren hos Maersk, eller den här från IBM.
Nyhetsbyrån Reuters har tidigare återgivit en observation av Maersk 2014, där en transport av kylgods från östra Afrika till Europa visade sig kunna passera närmare 30 aktörer under utbyte av över 200 meddelanden.
Alexander Kristofersson